Ledig og medlem af en a-kasse

Hvis du er ledig og medlem af en a-kasse, er du forsikret og kan modtage dagpenge, hvis du opfylder de øvrige betingelser.

Computer jobsøgning

• Du skal på din første ledighedsdag melde dig ledig både hos din a-kasse og på Jobnet.
    • Meld dig ledig på Jobnet her.
    • Når du melder dig ledig til din a-kasse skal du udfylde og indsende en ledighedserklæring. Du finder ledighedserklæringen på din a-kasses hjemmeside.
    • Du har pligt til at føre joblog ud fra de kriterier din a-kasse stiller i forhold til din jobsøgning minimum en gang om ugen.
    • Du skal som ledig oprette et CV på Jobnet, som din a-kasse skal godkende. Vær opmærksom på, at du skal oprette et CV inden for de 3 første uger af din ledighed.
    • Du vil ligeledes blive indkaldt til møde hos din a-kasse. Her vil du også blive vejledt i forhold til, hvad du skal gøre som ledig.
    • Du skal i samarbejde med din jobkonsulent finde ud af, hvad der kan hjælpe dig tilbage i job. Du kan læse mere under Tilbud og muligheder som ledig.
    • Hvis du er medlem af en af følgende A-kasser:
      • FOA
      • Dansk Metal
      • 3F
      • HK
      • SL
        Så vil du indgå i et forsøgsforløb hos din A-kasse, hvilket betyder, at du ikke vil have kontakt med jobcentret de 3 første måneder af din ledighed.

Har du spørgsmål er du altid velkommen til at kontakte jobcentret.

• Du vil, kort efter at du har meldt dig ledig, blive indkaldt til et informationsmøde i Jobcenter Ikast-Brande. Her vil du blive vejledt i dit videre forløb, hvor der er mulighed for at få et tilrettelagt individuelt forløb, der skal hjælpe dig tilbage på arbejdsmarkedet.
    • Du skal i samarbejde med din jobkonsulent finde ud af, hvilken form for aktivering der kan hjælpe dig tilbage i job. Du kan læse mere om Jobcenteret Ikast-Brandes tilbud og muligheder her.
      Hvis du er medlem af en af følgende A-kasser:
      • FOA
      • Dansk Metal
      • 3F
      • HK
      • SL
    • At du som ledig og medlem af en a-kasse kan have ret til 6 ugers jobrettet uddannelse. Det er din a-kasse, der administrerer, hvorvidt du har ret til selvvalgt uddannelse. Din ret afhænger af din alder, din uddannelsesmæssige baggrund samt din ledigheds længde.
    • Du kan læse mere om 6 ugers jobrettet uddannelse på borger.dk eller kontakt din a-kasse