Find en af kommunens andre hjemmesider

Flere af Ikast-Brande Kommunes institutioner og afdelinger har egen hjemmeside. Du kan finde dem her ved først at vælge emne og derefter vælge den hjemmeside, du vil gå til.

Gå ind på den valgte hjemmeside

Send sikker post

For at kunne sende en sikker e-mail skal du have en digital signatur eller NemID.

To måder at sende sikker post på

Vi anbefaler privatpersoner at bruge Digital Post på borger.dk til at sende sikre e-mails (punkt 1 herunder). Det er det nemmeste for de fleste. Foreninger og virksomheder kan benytte virk.dk Virksomheder kan også installere kommunens sikker post-certifikat i deres e-mail-program og sende sikre e-mail ad den vej.

  1. Sikker post via Digital Post på borger.dk
    Du kan sende sikker post til fx kommunen via Digital Post på borger.dk. Her kan du nemt og sikkert skrive til det offentlige, modtage svar og opbevare din digitale post. Du trykker bare på 'Skriv ny post' og vælger modtageren. Så sendes det som sikker post. Og det kræver IKKE installation af certifikater på din egen computer. Dog skal du have NemID. 

    Du kan se en specifik vejledning til at sende digital post her og besvare digital post her.
    Bemærk: Det er vigtigt, at du vælger den korrekte afdeling eller område, og at overskriften er sigende.  
       
  2. Sikker post via eget e-mail-program
    Denne måde kræver, at du har NemID, OG at du installerer Ikast-Brande Kommunes certifikat i dit e-mail-program på computeren. Når du har installeret certifikatet som "kontaktperson" i dit e-mail-program, kan du bruge det til at sende sikker e-mail til kommunen.
    Bemærk: Hvis du samtidig tilføjer sagsbehandlerens e-mail-adresse i emnefeltet, så sendes din e-mail som sikker post direkte til vedkommende. Det sparer tid. Herunder kan du se et eksempel:
    sikkerpost direkte til en sagsbehandler - eksempel
    Læs mere om at sende sikker e-mail fra dit eget e-mail-program her
     
    Vigtigt: Selvom du skriver en mail til sikkerpost@ikast-brande.dk, er din post IKKE sikker og krypteret medmindre certifikatet er installeret. 

    Webbaserede e-mail-tjenester hos fx Hotmail, Gmail eller Yahoo understøtter som udgangspunkt ikke sikker post. 

    Hent Ikast-Brande Kommunes certifikat 
    Download og installér i dit e-mail-programs adressebog:
    Installér Ikast-Brande sikkerpost certifikat 
      

Se hvordan du sender digital post på borger.dk:

 
Sikker e-mail for virksomheder og myndigheder

En virksomhedssignatur bruges til at kommunikere sikkert på virksomhedens eller myndighedens vegne. Virksomhedssignaturer benyttes til automatisk signering af e-mails, fx fra fællespostkasser og ved modtagelse af krypteret e-mail.

Hvis du har brug for at sende en sikker e-mail på vegne af en virksomhed eller myndighed, så skal du benytte en virksomhedssignatur.
Virksomhedssignaturen repræsenterer selve virksomheden og ikke enkeltpersoner. Der knyttes derfor ingen personnavne til signaturen, som alene indeholder virksomhedens navn og e-mail-adresse.

Læs mere om virksomhedssignatur på Nets' hjemmeside


Hvis du personligt som medarbejder skal logge ind, sende indberetninger eller skrive e-mails på virksomhedens vegne, skal du bruge NemID medarbejdersignatur.

Du kan bruge medarbejdersignaturen til at identificere dig som medarbejder i en bestemt virksomhed eller organisation - fx når du:

  • Henvender dig til det offentlige på virksomhedens vegne
  • Underskriver dokumenter online
  • Får adgang til information fra en offentlig myndighed
  • Logger på de private online-services
  • Logger på interne it-systemer (hvis din arbejdsplads tilbyder dette)
  • Sender og modtager sikre e-mails, der er krypteret og signeret med en digital signatur

 Læs mere om NemID medarbejdersignatur på Nets' hjemmeside

  

Ikast-Brande Kommune
Rådhusstrædet 6
7430 Ikast 
Tlf: 9960 4000

Brande administrationsbygning ||  Nørre Snede administrationsbygning

 
E-mail og Digital Post

Kontakt ved generel henvendelse (uden cpr.nr.)
Kontakt ved personlig henvendelse (med cpr.nr.)

 

Chat ikon

Chat med Borgerservice

Du kan bruge chatten til at stille spørgsmål direkte til Ikast-Brande kommune, som vedrører Borgerservice. Så kan vi vejlede dig. Vær opmærksom på, at vi ikke må behandle spørgsmål, hvor der indgår personfølsomme oplysninger.