Find en af kommunens andre hjemmesider

Flere af Ikast-Brande Kommunes institutioner og afdelinger har egen hjemmeside. Du kan finde dem her ved først at vælge emne og derefter vælge den hjemmeside, du vil gå til.

Gå ind på den valgte hjemmeside

Fritagelse fra Digital Post

Du kan blive fritaget fra Digital Post. For at blive det, skal du aflevere anmodningen personligt i kommunens borgerservice. Læs mere om kravene herunder - og find anmodningsskemaet til fritagelse.

De offentlige myndigheder skal hjælpe og vejlede dig, hvis du har svært ved at bruge den digitale postkasse.

Du kan også få hjælp til digital post fra fx et familiemedlem ved at give vedkommende adgang til din digitale post se her hvordan 
Du kan få tilsendt en e-mail eller en SMS, når der er ny Digital Post i den digitale postkasse.

 

Årsager til fritagelse

Du kan blive fritaget for at modtage post digitalt. For at blive fritaget skal du opfylde mindst ét af nedenstående kriterier:

  • Du har en kognitiv funktionsnedsættelse (fx hvis du lider af demens, eller er udviklingshæmmet eller har en hjerneskade), som hindrer dig i at anvende Digital Post.
  • Du har en fysisk funktionsnedsættelse (fx blindhed), som hindrer dig i at anvende Digital Post.
  • Du har ikke adgang til computer med internetforbindelse i dit hjem.
  • Du er registreret i Det Centrale Personregister (CPR) som udrejst af Danmark.
  • Du har ikke længere fast ophold i Danmark.
  • Du har sproglige barrierer, som gør, at du fx har svært ved at forstå teksterne i Digital Post.
  • Du har vanskeligt ved at få NemID, fx fordi du opholder dig i udlandet og har langt til en dansk repræsentation, som kan udlevere NemID. Eller hvis du ikke har pas eller kørekort og derfor skal møde personligt op for at få NemID, men du samtidig på grund af sygdom er bundet til hjemmet.
  • Du bor i et område, hvor der ikke er adgang til en bredbåndsforbindelse med en beregnet downstreamhastighed på mindst 512 kbit/s.

En fritagelse varer i udgangspunktet to år. 

 

Fritagelse fra Digital Post

Når du klikker på knappen "Gå til selvbetjening" herunder, åbner en side med et anmodningsskema, som skal udfyldes. Skemaet skal udfyldes og afleveres i Borgerservice.

  • Du skal aflevere anmodningen personligt i kommunens Borgerservice
  • Du skal medbringe dit sundhedskort eller anden tilsvarende legitimation 

Gå til Selvbetjening

 

Fritagelse fra Digital Post via fuldmagt

  • Kan du ikke møde personligt op i Borgerservice, så kan du give fuldmagt til, at en anden person anmoder om fritagelse på dine vegne.
    Klik på knappen 'Gå til selvbetjening' herunder for at udfylde fuldmagtsskemaet

Gå til Selvbetjening

  

 

 

Ikast-Brande Kommune
Rådhusstrædet 6
7430 Ikast 
Tlf: 9960 4000
 
Kontakt og Digital Post
Digital post 
 
 

Brande administrationsbygning ||  Nørre Snede administrationsbygning 
 

Chat ikon

Chat med Borgerservice

Du kan bruge chatten til at stille spørgsmål direkte til Borgerservice om f.eks. Pas, Nemid, Folkeregister, Sygesikring, og Ydelser så vil vi prøve at vejlede dig. Vær opmærksom på, at du ikke må oplyse personfølsomme oplysninger. Hvis du har brug for oplysninger om din egen sag/udbetaling, skal du ringe på 9960 4000 inden for åbningstiden, eller sende en besked via din e-boks.