Find en af kommunens andre hjemmesider

Flere af Ikast-Brande Kommunes institutioner og afdelinger har egen hjemmeside. Du kan finde dem her ved først at vælge emne og derefter vælge den hjemmeside, du vil gå til.

Gå ind på den valgte hjemmeside

NemID - oprettelse af NemID

NemID til det hele. Adgang til både netbank, selvbetjening, kommunen og en masse andre tjenester på nettet.

Nemid

NemID, din digitale signatur, er enkel at bruge, og du kan tage den med overalt. Når du har bestilt en NemID, modtager du et nøglekort med engangskoder, som skal bruges sammen med et bruger-id og en adgangskode. Når engangskoderne er brugt, får du automatisk tilsendt et nyt nøglekort med posten.

Brug NemID på ikast-brande.dk eller på borger.dk

Med NemID kan du ordne en masse hjemmefra.
Læs mere om mulighederne for selvbetjening på borger.dk

Fx kan du skrive dine børn op til en plads i en daginstitution, melde flytning til folkeregistret, søge byggetilladelse eller søge om boligstøtte.

Det er blot nogle få eksempler, hvor du kan bruge din digitale signatur til at kommunikere med "det offentlige". Der kommer hele tiden flere til. Se også mulighederne på www.ikast-brande.dk/selvbetjening.

 

Har du ikke NemID

Hvis du ikke allerede har en digital signatur, så læs her hvordan du bestiller NemID.

Der er tre måder at få NemID på:

  • Få NemID via personlig henvendelse til Borgerservice
    Hvis du ikke selv kan bestille NemID på www.nemid.nu eller via din bank, kan du få hjælp til selvhjælp ved personlig henvendelse i Ikast-Brande Kommunes Borgerservice Centre. Hvis du henvender dig i Borgerservice for at få NemID, skal du legitimere dig.
    Læs mere om NemID ved personlig henvendelse her    

Medbring legitimation ved personlig henvendelse om oprettelse af NemID

Hvis du henvender dig i Borgerservice for at få NemID, skal du legitimere dig med enten billed-legitimation eller to andre legitimationsdokumenter. Som billedlegitimation, såfremt de stadig er gyldige kan anvendes:

  1. Nationalt kørekort udstedt i et EU/EØS land
  2. Pas
  3. Forsvarets identitetskort (fra DK)
  4. Natopas
  5. Politilegitimationskort (fra DK)
  6. Tidsubegrænset opholdstilladelse af typerne C, D og F
  7. Danske pengeinstitutters ID-kort


Udenlandske gyldige pas kan bruges som billedlegitimation sammen med et sundhedskort, eller et andet dokument hvor cpr. nr. fremgår.

Der kan kun laves straks-udstedelse ved forevisning af billedlegitimation.

 

Har du ingen billedlegitimation

Har du ingen billedlegitimation skal du medbringe minimum to af følgende dokumenter:

  • Dåbs- og navneattest
  • Fødsels- og navneattest
  • Sundhedskort (Sygesikringskort)
  • Seneste årsopgørelse eller forskudsopgørelse fra Skat
  • Dokumentation for udbetaling af offentlig ydelse (max. tre mdr. gammel)

Legitimation uden billede forudsætter desuden, at mindst ét af dokumenterne er enten:

  • Sundhedskort
  • Fødsels- og navneattest
  • Dåbs- og navneattest
    og at dokumenterne indeholder et cpr-nummer.

Ved legitimation uden billede sendes nøglekortet til din folkeregisteradresse.

 

NemID til blinde og svagtseende

Der er mulighed for en voice response-løsning og nøglekort med stor skrift.
Læs mere om NemID til blinde og svagtseende her  

 

Ikast-Brande Kommune
Rådhusstrædet 6
7430 Ikast 
Tlf: 9960 4000

Brande administrationsbygning ||  Nørre Snede administrationsbygning

 
E-mail og Digital Post

Kontakt ved generel henvendelse (uden cpr.nr.)
Kontakt ved personlig henvendelse (med cpr.nr.)

 

Chat ikon

Chat med Borgerservice

Du kan bruge chatten til at stille spørgsmål direkte til Ikast-Brande kommune, som vedrører Borgerservice. Så kan vi vejlede dig. Vær opmærksom på, at vi ikke må behandle spørgsmål, hvor der indgår personfølsomme oplysninger.