Find en af kommunens andre hjemmesider

Flere af Ikast-Brande Kommunes institutioner og afdelinger har egen hjemmeside. Du kan finde dem her ved først at vælge emne og derefter vælge den hjemmeside, du vil gå til.

Gå ind på den valgte hjemmeside

Om ikast-brande.dk

I september 2012 blev hjemmesiden relanceret med nyt grafisk design, bedre søgning og fokus på borgere og virksomheder i Ikast-Brande Kommune. Der er også lagt mere fokus på selvbetjening og at gøre det lettere at følge nyheder.

Ny struktur med borgeren i centrum

Hele strukturen på ikast-brande.dk er redefineret og opbygget fra bunden. Hvor den gamle hjemmeside var struktureret efter Ikast-Brande Kommunes organisation, har hjemmesiden nu fokus på den enkelte borger og virksomhed i kommunen og på deres behov for at finde information.

Hjemmesiden er også responsiv - hvilket vil sige, at den tilpasser sig til mindre skærmstørrelser. Eksempelvis smartphones og fablets.

Hjemmesidens hovedindgange er:

  • Borger - her finder du de emner, der især er rettet mod dig som borger eller privatperson
  • Erhverv - samler informationer rettet mod erhvervslivet og arbejdsmarkedet
  • Politik - handler om det politiske liv i Ikast-Brande Kommune

Derudover finder du bl.a.:

  • Om kommunen - der samler fakta om Ikast-Brande Kommune, nøgletal, informationer om kommunens organisation og meget mere
  • Job - hvor du finder en oversigt over ledige job og informationer om Ikast-Brande Kommune som arbejdsplads
  • Nyheder - der samler alle nyheder og servicemeddelelser fra kommunen

Selvbetjening - altid tæt på

Den blå farve signalerer "Selvbetjening". Den kan du holde øje med, hvis du vil klare tingene på hjemmesiden og slippe for at møde personligt op eller sende papirblanketter. Hvis der findes en selvbetjeningsløsning inden for et emne, så finder du altid en henvisning til den i en blå boks i højre side af skærmen.
Du kan også se den samlede oversigt over selvbetjeningsløsninger på adressen www.ikast-brande.dk/selvbetjening

Hjælp til selvbetjening?

Du kan benytte chat-funktionen på hjemmeisden (i åbningstiden), henvende dig hos en af kommunens Borgerguider eller du kan ringe til vores hotline 7020 0000. Her kan du også få hjælp om aftenen og i weekender. Hotlinen er åben mandag-torsdag 18.30-21.00. Fredag 09.00-17.00 og søndag 17.00-21.00. Nummeret er 7020 0000. Læs mere her

Chat med borgerservice

I kommunens åbningstid kan du stille dit spørgsmål til Borgerservice på chatten. Så er du fri for at møde op på kommunen eller sidde i telefonkø. Chat-knappen findes ude til højre på hjemmesiden.

Få en nyhedsopsamling fra kommunen

Vil du følge med i, hvad der rører sig på det kommunale område, kan du abonnere på nyheder og servicemeddelelser enten via RSS eller ved at tilmelde dig et e-mail nyhedsbrev. Du modtager nyhedsbrevet hver fredag.

Bedre søgning

Søgefunktionen er også blevet forbedret. Udover at søgefunktionen har fået en central placering på ikast-brande.dk, hjælper den dig bl.a. ved med det samme at foreslå ord, der matcher dine indtastninger. Søgeresultaterne er desuden delt op i kategorier.

Nem feedback fra brugerne

På alle siderne på hjemmesidene er der en feedback-knap i højre side. Brug den til at give os dine forslag hurtigt. Vi ønsker at gøre hjemmesiden bedre hele tiden. Derfor vil vi meget gerne høre dine kommentarer og forbedringsforslag. 
  

Tilgængelighed

Ikast-brande.dk skal også være tilgænglig for borgere med handicap eller funktionsnedsættelser. Derfor arbejder vi løbende på, at indholdet på hjemmesiden er tilgængeligt for diverse hjælpeprogrammer, og at man kan navigere rundt via tastaturet.

Få teksten læst højt

I den aller øverste menu-linje på hjemmesiden kan du vælge "Læst højt". Det bringer dig videre til hjemmesiden "Adgang for alle", hvor du kan hente og installere en gratis højtlæser på din computer. Ved hjælp af højtlæseren kan du få læst en vilkårlig tekst op - fx en e-mail, et dokument eller tekst på en hjemmeside.

Obligatoriske Standarder

I Ikast-Brande Kommune arbejder vi efter de obligatoriske standarder for tilgængelige hjemmesider WCAG (Web Content Accessibility Guidelines). Det betyder bl.a., at vi forsyner billeder og links med såkaldte 'alt-tekster', så blinde og svagtseende med skærmlæsere får fortalt, hvad der er på billeder, eller hvor et link fører hen. Vi bestræber os på at formatere vores tekster korrekt, så de bliver gengivet rigtigt af skærmlæser-programmer.  I PDF-filerne på hjemmesiden skal teksten derfor også  kunne markeres med skærmlæsere. Læs mere på Digitaliseringsstyrelsens hjemmeside.

Der kan være tilfælde, hvor indhold ikke lever helt op til kravene. Fx videoklip fra Youtube, der ikke er synstolkede eller forsynet med undertekster. Her bestræber vi os dog på at vedlægge et tekstdokument, der beskriver indholdet i videoen.

Arbejdet med at sikre tilgængelighed på hjemmesider er ikke noget, man bliver færdig med. Det er et arbejde, der sker hele tiden. Så hvis du oplever problemer med tilgængeligheden på hjemmesiden, må du meget gerne kontakte os.
  

Aktiv information

Ifølge Offentlighedsloven skal en kommune give borgerne information om kommunens virksomhed på hjemmesiden og i den forbindelse fastsætte retningslinjer for denne informationspligt (gælder alene for den centrale forvaltning, og ikke for decentrale enheder).
Retningslinjerne for 'aktiv informationspligt' er:
  
"På Ikast-brande Kommunes hjemmeside gives borgerne information om kommunens virksomhed; herunder kontaktmuligheder til forvaltninger, adresser, åbningstider, den ledelsesmæssige organisering samt oversigt over sendt og modtaget post (postlister)."

  

Ikast-Brande Kommune
Rådhusstrædet 6
7430 Ikast 

Tlf: 9960 4000
Fax:9960 4040

E-mail: post@ikast-brande.dk 
Sikker mail: sikkerpost@ikast-brande.dk 
Se hvordan du sender sikker post
 

Brande administrationsbygning

Nørre Snede administrationsbygning 
 

Chat ikon

Chat med Borgerservice

I stedet for at ringe eller vente i BorgerService, kan du nu chatte med en medarbejder. Så kan vi vejlede dig. Vær opmærksom på, at vi ikke må behandle spørgsmål, hvor der indgår personfølsomme oplysninger. I så fald stiller vi dig videre til den rette sagsbehandler.