Find en af kommunens andre hjemmesider

Flere af Ikast-Brande Kommunes institutioner og afdelinger har egen hjemmeside. Du kan finde dem her ved først at vælge emne og derefter vælge den hjemmeside, du vil gå til.

Gå ind på den valgte hjemmeside

Fald i antal sygemeldte i Ikast-Brande Kommune

Et tæt samarbejde mellem Jobcentret og virksomhederne i Ikast-Brande Kommune har medført et fald i antal af sygemeldte medarbejdere på 10 % i løbet af det seneste år. Den primære årsag til faldet er et tidligt og styrket samarbejde med borger, virksomheder og Jobcentret. Det nye er, at den sygemeldte tidligere i forløbet får lavet en plan for, hvordan vedkommende kan vende helt eller delvist tilbage til sin arbejdsplads.

Ikast-Brande Kommune har i mange år haft et højt sygefravær både i forhold til de andre kommuner i Vestjylland, men også højere end landsgennemsnittet. I foråret 2019 valgte kommunens Arbejdsmarkedsudvalg at kigge et par af nabokommunerne over skuldrene for at lade sig inspirere til, hvordan vi kunne reducere sygefraværet i Ikast-Brande Kommune.

Jobcentret i Ikast-Brande Kommune havde allerede et godt samarbejde med de lokale virksomheder i forhold til at få lavet gode planer for, at de sygemeldte kunne vende tilbage til deres arbejde. Med udgangspunkt i, at det både er godt for den sygemeldte og for virksomheden at medarbejderen kommer i gang så hurtigt som muligt, blev der lavet få justeringer i måden at skrue planerne sammen på.

- Den sygemeldte skal så hurtigt som muligt tilbage og i gang igen på sin arbejdsplads. Ofte er det dog nødvendigt at starte med en delvis raskmelding på få timer, og derfra støt og roligt øge timetallet, forklarer formand for Arbejdsmarkedsudvalget Birthe Sørensen. Birthe Sørensen understreger, at hvis den sygemeldte på grund af helbredsudfordringer ikke kan vende tilbage til sine tidligere arbejdsopgaver, så er det virksomt og meningsfuldt i samarbejde med virksomheden, at finde andre opgaver, som den sygemeldte kan bestride. Indimellem viser det sig nødvendigt for den sygemeldte, at skifte til en anden virksomhed eller måske en anden branche.

Effekten af den nye tilgang afspejles også i Dansk Industris årlige måling af det lokale erhvervsklima. Undersøgelsen for i år viser, at Ikast-Brande Kommune scorer højere på point i spørgsmålet om "Kompetent og hurtig sagsbehandling i sygedagpengesager i den kommune, hvor virksomheden er placeret" end i 2018.

Jobcentret har en grundlæggende tro på, at når vi er effektive og intensiverer samarbejdet med virksomhederne er det til gavn for alle involverede parter.


Pressemeddelelse 2. oktober 2019
Formand for Arbejdsudvalget Birthe Sørensen
Tlf. 2066 8077
bisor@ikast-brande.dk

Ikast-Brande Kommune
Rådhusstrædet 6
7430 Ikast 
Tlf: 9960 4000
 
Kontakt og Digital Post
Digital post 
 
 

Administration Vest ||  Nørre Snede administrationsbygning 
 

Chat ikon

Chat med Borgerservice

Du kan bruge chatten til at stille spørgsmål direkte til Borgerservice om f.eks. Pas, Nemid, Folkeregister, Sygesikring, og Ydelser så vil vi prøve at vejlede dig. Vær opmærksom på, at du ikke må oplyse personfølsomme oplysninger. Hvis du har brug for oplysninger om din egen sag/udbetaling, skal du ringe på 9960 4000 inden for åbningstiden, eller sende en besked via din e-boks.