Find en af kommunens andre hjemmesider

Flere af Ikast-Brande Kommunes institutioner og afdelinger har egen hjemmeside. Du kan finde dem her ved først at vælge emne og derefter vælge den hjemmeside, du vil gå til.

Gå ind på den valgte hjemmeside

Socialt snyd for godt 6,2 millioner kroner i Ikast-Brande

I 2017 behandlede Ikast-Brande Kommunes kontrolgruppe 211 sager om socialt snyd, som samlet set har givet kommunen og staten en besparelse på forskellige sociale ydelser på godt 6,2 millioner kroner.

En fjerdedel af sagerne stammer fra registersamkøring. En anden fjerdedel af sagerne stammer fra anmeldelser fra kommunens borgere. Resten af sagerne er fundet ved udveksling af oplysninger til kontrolgruppen fra andre afdelinger i kommunen og fra andre myndigheder som f.eks. andre kommuner, SKAT, Udbetaling Danmark og politiet, samt sager som kontrolgruppen har iværksat på eget initiativ.

- Det er ikke acceptabelt at snyde sig til sociale ydelser, som man ikke har ret til. Alle skal selvfølgelig have de ydelser, de har krav på, men heller ikke mere. Hver gang nogen snyder, forsvinder der penge fra vores fælleskasse, som vi ikke kan bruge på andre velfærdsydelser. Afsløring af socialt snyd er vigtigt for samfundsøkonomien, men det handler i høj grad også om borgernes retssikkerhed, så de borgere der spiller efter reglerne har en garanti for, at der bliver gjort en indsats for at dæmme op for de borgere, som ikke gør. Så det er bestemt et område, vi har blikket rettet mod, fortæller formand for Arbejdsmarkedsudvalget i Ikast-Brande Kommune, Birthe Sørensen.  

Vi arbejder på tværs af myndigheder
Et af de nye initiativer i kontrolindsatsen er oprettelsen af Den Fælles Dataenhed i 2015 i et samarbejde mellem kommunerne og Udbetaling Danmark. Enhedens opgave er bl.a. at sammenkøre registre for at finde sager, der skal kontrolleres. 

- Vi har i en del år kontrolleret sager og arbejdet med socialt snyd, som for det meste har været baseret på anmeldelser, som kommunen modtager. Vi er rigtig glade for, at Den Fælles Dataenhed er blevet oprettet og nu er begyndt at give resultater. Ved at sammenkøre forskellige registre ringer alarmklokkerne jo, hvis en borger har opgivet forkerte oplysninger. Det gør det nemmere at finde de sager, vi skal have undersøgt, slutter Birthe Sørensen.

Ikast-Brande Kommune
Rådhusstrædet 6
7430 Ikast 
Tlf: 9960 4000

Brande administrationsbygning ||  Nørre Snede administrationsbygning

 
E-mail og Digital Post

Kontakt ved generel henvendelse (uden cpr.nr.)
Kontakt ved personlig henvendelse (med cpr.nr.)

 

Chat ikon

Chat med Borgerservice

Du kan bruge chatten til at stille spørgsmål direkte til Ikast-Brande kommune, som vedrører Borgerservice. Så kan vi vejlede dig. Vær opmærksom på, at vi ikke må behandle spørgsmål, hvor der indgår personfølsomme oplysninger.