Find en af kommunens andre hjemmesider

Flere af Ikast-Brande Kommunes institutioner og afdelinger har egen hjemmeside. Du kan finde dem her ved først at vælge emne og derefter vælge den hjemmeside, du vil gå til.

Gå ind på den valgte hjemmeside

Ikast-Brande Kommune opretter digitalt forsamlingshus på Facebook

Mandag den 20. februar slog Ikast-Brande Kommune dørene op til et digitalt forsamlingshus på Facebook: Et eksperiment med samskabelse som bærende element.

Baggrunden er en presset økonomi og et ønske om at få input og gode idéer til, hvordan kommunen kan gøre noget anderledes for at få mest muligt velfærd for færre penge. Og hvad er mere nærliggende end at spørge de mennesker, der bruger, leverer og har en holdning til kommunens ydelser? Både kommunens borgere, medarbejdere og politikere er inviteret indenfor - på lige fod - i Det digitale Forsamlingshus. Kan man ikke - eller ønsker man ikke - at deltage på Facebook, kan man også sende en mail.

- Vi har glædet os meget til at slå dørene op og er samtidig spændte på, hvordan processen kommer til at forløbe. Vi har aldrig arbejdet med samskabelse på de sociale medier før, men vi har mange forventninger til eksperimentet. Vi håber, at rigtig mange vil lægge vejen forbi, for tanken med et digitalt forsamlingshus er netop, at så mange som muligt deltager. Det er nemmere at afsætte 10 minutter i et digitalt forsamlingshus hjemme i sofaen, end det er at skulle rykke en aften ud af kalenderen for at bidrage, understreger Frank Heidemann, formand for kommunens §17,4 udvalg 'Mest muligt for færre penge'.

Vi har brug for idéer til hele kommunens virke

I otte uger bliver der hver mandag postet et spørgsmål på kommunens Facebook-side, som handler om de opgaver, kommunen løser. Til hvert emne er der tilknyttet en værtsgruppe af dygtige fagfolk og en facebook-redaktør, som sammen servicerer debatten på Facebook. Når de otte uger er gået og dørene - for denne omgang - lukker, har borgere, medarbejdere og politikere haft mulighed for at komme med idéer til hele kommunens virke.

- I 8 uger stiller vi disse to spørgsmål til en række emner: Hvad kan vi gøre anderledes? Og Hvad skal vi stoppe med at gøre? Vores værtsgrupper følger med på Facebook og på mail og kan garantere, at alle indlæg bliver læst, og at alle idéer bliver taget med videre til en workshop, hvor de bliver vurderet og diskuteret. De bedste idéer kommer til at indgå i den kommende budgetproces og vores videre arbejde med at få pengene til at strække længere, slutter Frank Heidemann.

Ikast-Brande Kommune har indtil videre modtaget 3 idéer på Facebook og 40 pr. mail.

Du kan læse mere på: www.ikast-brande.dk

 

Fakta - Emner (med forbehold for ændringer undervejs)

Hver mandag fra den 20. februar til den 18. april stiller Ikast-Brande Kommune et spørgsmål på kommunens Facebook-side. I løbet af otte uger bliver hele kommunens virke vendt.

Uge 8: Det digitale forsamlingshus - om ældre og sundhed
Hjemmehjælp, sygepleje, plejecentre og hjælpemidler

Uge 9: Det digitale forsamlingshus - om støtte til voksne
Botilbud, dagtilbud, støtte til psykisk syge, handicappede og misbrugere

Uge 10: Det digitale forsamlingshus - om at komme i arbejde
Ledige i job eller uddannelse, integration, når man er syg

Uge 11: Det digitale forsamlingshus - om byer, veje og miljø
Grønne områder, natur, affald, veje, byggeri og byfornyelser

Uge 12: Det digitale forsamlingshus -om børn
Daginstitutioner, dagpleje, støtte til familier, tand- og sundhedspleje

Uge 13: Det digitale forsamlingshus - om skoler
Skoler og SFO'er

Uge 14: Det digitale forsamlingshus - om aktive borgere
Frivillige, foreninger, kultur, sport og andre der tager del i fællesskaber

Uge 16: Det digitale forsamlingshus - om administrationen
Borgerservice og støtte til resten af organisationen

Fakta - 8 værtsgrupper

Der er nedsat en værtsgruppe til alle otte emner, som består at en chef, en lokal leder to fagfolk og en facebook-redaktør. Værtsgrupperne servicerer debatten på Facebook, fx ved at stille opklarende spørgsmål. Det er også værtsgruppens opgave at holde styr på de idéer, der postes.

Fakta - Her kan du bidrage

Du kan bidrage i Det digitale Forsamlingshus på:

www.facebook.com/ikastbrandekommune

eller sende en mail på mail-adressen:

ide@ikast-brande.dk (det offentliggøres ikke, hvem der har indsendt idéen)

 

Pressemeddelelse udsendt den 22/2 2017

 

Ikast-Brande Kommune
Rådhusstrædet 6
7430 Ikast 
Tlf: 9960 4000
 
Kontakt og Digital Post
Digital post 
 
 

Administration Vest ||  Nørre Snede administrationsbygning 
 

Chat ikon

Chat med Borgerservice

Du kan bruge chatten til at stille spørgsmål direkte til Borgerservice om f.eks. Pas, Nemid, Folkeregister, Sygesikring, og Ydelser så vil vi prøve at vejlede dig. Vær opmærksom på, at du ikke må oplyse personfølsomme oplysninger. Hvis du har brug for oplysninger om din egen sag/udbetaling, skal du ringe på 9960 4000 inden for åbningstiden, eller sende en besked via din e-boks.