Find en af kommunens andre hjemmesider

Flere af Ikast-Brande Kommunes institutioner og afdelinger har egen hjemmeside. Du kan finde dem her ved først at vælge emne og derefter vælge den hjemmeside, du vil gå til.

Gå ind på den valgte hjemmeside

Billedkunstrådet besigtigede deres arbejde

En lunefuld sensommerdag tog Billedkunstrådet fra Ikast-Brande Kommune ud for at se noget af det, der er kommet ud af deres arbejde i de knap 4 år rådet har virket. En stram plan førte fra Ikast over Isenvad, Ejstrupholm, Klovborg og Brande.

Billedkunstrådet ser på rødehankeskulptur
Billedkunstrådet har, siden det blev etableret i 2010, fået overblik over de udendørs kunstværkers stand, igangsat renovering af værker og rådgivet kommunale institutioner om kunstnerisk udsmykning.

Flytning gav skulptur nyt udtryk

I Højriskvarteret, Ikast er Egon Fischers Rød hankeskulptur blevet genopmalet, så den står som oprindeligt. Peter Bonnens cortenskulptur har fået ny sokkel, og den er blevet drejet ½ omgang, så den bedre kan ses fra vejen."Efter at skulpturen er blevet drejet, kommer den meget mere til sin ret. Man fornemmer meget bedre de skæve vinkler nu end før; ikke mindst en dag som i dag, hvor den bliver våd ind imellem" kommenterede næst-
formand Nina Lund.

Vævede bykort og en UFO

På Isenvad og Ejstrupholm skoler har Billedkunstrådet rådgivet i forbindelse med valg af kunstnere, der skulle inviteres til at udsmykke skolerne. På Isenvad skole er et stiliseret kort over byen blevet til vævede felter og vægdekoration, hvis farve går igen i vinduesnicher. Ved Ejstrupholm skole står der en UFO, som både er et legeredskab og et kunstværk. Temaet er kommet med ind i aulaen, hvor fotostater af himmellegemer dekorerer nicher i væggen.

Billedkunstrådet har haft 2 medlemmer som konsulenter på hver af opgaverne. I den ene opgave var der et tæt samspil mellem skolen og konsulenterne over en længere periode, mens den anden opgave bestod af, at foreslå 3 kunstnere, og det var stort set det.

Fisk på plejehjemmets vægge

På Plejecenter Østervang i Klovborg var der ønske om en hyggekrog med et akvarium, men det krævede vedligeholdelse, så den kunstner Billedkunstrådet fik sat plejecenteret i forbindelse med, malede fisk på væggen. Det har skabt et helt nyt og spændende udtryk i rummet, som personalet på plejecenteret arbejdere videre på i deres indretning af rummet.

Behov for renovering af gavlmalerier

De to gavlmalerier på hjørnet af Stationsvej og Borgergade trænger begge til at blive renoveret. Dette kunne rådet ved selvsyn konstatere igen. Rådet har konstateret, at opgaven rækker ud over Billedkunstrådets formåen, og derfor er opgaven blevet sendt videre til byrådet.

Billedkunstrådet kunne på Storegade glæde sig over, at gavlmaleriforeningen "Muren" har fået istandsat K- Bjørn Knudsens "Akrobatfantasi" fra 1968. Som formand Steen Aaes-Jørgensen siger: "Det er et godt eksempel på, at kunstnerisk kvalitet holder. Det værk kunne lige så godt være nyopført - både i forhold til dets stand og til det kunstneriske udtryk".

Det nye medlem af Billedkunstrådet, Annette Overgaard-Nielsen, har endnu ikke været inddraget i rådets arbejde, og hun var imponeret over de resultater hun så på turen.

Billedkunstrådet ser på gavlmaleriet Akrobatfantasi

Billedkunstrådets medlemmer:

Steen Aaes-Jørgensen, Formand

Nina Lund, Næstformand

Annette Overgaard-Nielsen

Kisser Lynge-Madsen

Brian Bøge Christensen (for byrådet)

Sekretær: Kulturkonsulent Marie Louise Birch-Jensen

På turen deltog det flerårige medlem Jens Chr. Jensen.

Yderligere oplysninger:

Steen Aaes-Jørgensen: tlf. 21 24 07 33

Marie Louise Birch-Jensen tlf. 99 60 41 55

Ikast-Brande Kommune
Rådhusstrædet 6
7430 Ikast
Tlf: 9960 4000

Kontakt og Digital Post
Digital post

Administration Vest ||  Nørre Snede administrationsbygning

Chat ikon

Chat med Borgerservice

Du kan bruge chatten til at stille spørgsmål direkte til Borgerservice om f.eks. Pas, Nemid, Folkeregister, Sygesikring, og Ydelser så vil vi prøve at vejlede dig. Vær opmærksom på, at du ikke må oplyse personfølsomme oplysninger. Hvis du har brug for oplysninger om din egen sag/udbetaling, skal du ringe på 9960 4000 inden for åbningstiden, eller sende en besked via din e-boks.