Find en af kommunens andre hjemmesider

Flere af Ikast-Brande Kommunes institutioner og afdelinger har egen hjemmeside. Du kan finde dem her ved først at vælge emne og derefter vælge den hjemmeside, du vil gå til.

Gå ind på den valgte hjemmeside

Gyngestol med musik er et hit

En moderne gyngestol, et toilet der skyller og tørrer ikke bare sig selv men også den der sidder på det, en bevægelsesforstærkende arm der giver styrke til at klare flere opgaver selv, robotsælen Paro og utallige forskellige touchskærms løsninger var bare nogle af de eksempler på velfærdteknologi der blev præsenteret, da Ikast-Brande Kommune holdt temadag på Psykiatri- og Handicapområdet. Her var borgere og medarbejdere ikke helt enige om, hvad der var mest interessant, dog var der en ting de fleste skrev på ønskelisten.

Daniel L. Birkholm lytter til formand Sundheds- og omsorgsudvalget Frank Heidemann Sørensen

Der hilses, gives håndtryk og kram ud til højre og venstre, da en gruppe medarbejdere og beboere fra botilbuddet Marienlund træder ind af døren på Remisen i Brande. Man kender hinanden fra dagligdagen og synes det er hyggeligt at mødes til temadag om velfærdsteknologi for at lære lidt mere om, hvad der arbejdes med på kommunens forskellige tilbud.

 - Som gammel SSP medarbejder opfordrer jeg normalt ikke til at man stjæler, men lige i dag synes jeg I skal stjæle med arme og ben blandt alle de gode ideer og erfaringer de andre har, lyder det oppe fra scenen, hvor formand Sundheds- og omsorgsudvalget Frank Heidemann Sørensen er ved at åbne temadagen.

En af de beboere fra Marienlund der er taget med på Temadag er Daniel L. Birkholm og det første der for alvor fanger hans opmærksomhed er et par babysimulatorer, som der lige skal ses nærmere på. Medarbejderen der viser de realistisk udseende dukker frem forklarer, at de skal holdes forsigtigt ligesom en rigtig baby man skal passe godt på.

Alle kommunens bo- og aktivitetstilbud på Psykiatri- og Handicapområdet har fået hver deres stand, hvor de præsenterer de former for velfærdsteknologi som de arbejder med i dagligdagen. Det er forskelligt, hvilke typer velfærdteknologi de forskellige tilbud har taget til sig. Derfor afholdes temadagen så der er mulighed for at hente inspiration og lære af andre erfaringer.

Gammel kending i moderne udgave

Den næste stand på Daniels rundtur tilhører Brande Åcenter som blandt andet præsenterer rugbrød med leverpostej og rødbede i geleudgave. Maden er tiltænkt borgere som lider af dysfagi (tygge- of synkebesvær) og vækker ikke den store begejstring for selvom smagen er rigtig og ser ud næsten som den originale udgave, så gør konsistensen, at det ikke er det man er vant til.

Mere populær er et andet af Brande Åcenters tilbud indenfor velfærdsteknologi som også er en opdateret udgave af en gammel kending, gyngestolen. I den moderne udgave er stolen i læder og med indbygget musikafspiller. Der breder sig et saligt udtryk i Daniels ansigt, da han har lagt sig i stolen og den blidt gynger ham frem og tilbage. Der er ingen tvivl om, at han gerne blev liggende, men stolen er eftertragtet og mange vil gerne prøve. Alle med samme salige ansigtsudtryk som resultat, så den er med sikkerhed blevet skrevet på diverse ønskesedler.

Ny teknologi kræver tilvænning 

- Her på Bellisbo har vi arbejdet med en bevægelsesforstærkende arm, den understøtter beboerne, når armen løftes opad på den måde har de mulighed for at gøre mere selv, men det kræver noget tilvænning. Da en af vores beboere fik den på var det første han gjorde at bruge den anden arm, fortæller teamleder på Bellisbo Jesper Volsgaard Pedersen, der er i gang med et af indlæg fra scenen, til stor fornøjelse for der tilhørende, der kvitterer med grin. 

Han fortsætter med at fortælle at deres samlede erfaringer har været positive og at armen kan være med til at give nogle borgere mere selvstændighed.

Rundt omkring ved de forskellige stande præsenteres også forskellige måder at bruge touchskærme og i det hele taget IT løsninger til både at gøre dagligdagen nemmere, men også mere indholdsrig. Det er ikke umiddelbart noget der fanger Daniels interesse, men derfor er det nu alligevel noget både han og mange andre af beboerne kan have glæde af mener de medfølgende pædagoger fra Marienlund, som med stor interesse får præsenteret de mange muligheder, da mange af dem samtidig ikke kræver de store investeringer så vil man formentlig snart kunne bruge flere af dem på Marienlund.

- I stedet for at skulle have billeder og vejledninger hængende på vægge, så ville det være oplagt at kunne se dem på en mobil eller tablet i stedet, uddyber teamleder på Marienlund Merete Kristensen.

Ny Paro fan 

Daniel er ved at være færdig med sin rundtur og får nu øje på robotsælen Paro som han straks tager til sig og aer, mens sælen med sine store øjne, lyde og bevægelser giver udtryk for, at den nyder det.

Paro er et faktisk en af de velfærdsteknologier som man allerede bruger på Marienlund, men da Daniel ikke bryder sig om hunde og katte, er han ikke en af den, som er blevet præsenteret for robotsælen. Derfor aftales det med det samme, at Paro kommer på besøg hos Daniel samme aften. 

Gruppen fra Marienlund er klar til at tage turen tilbage til Ikast med en god oplevelse i bagagen. 

- Vi fandt ud af at Daniel var begejstret for Paro, det havde vi ellers ikke lige troet, så det kan vi jo bruge helt konkret. Samtidig blev vi præsenteret for nogle programmer vi ret hurtigt kan begynde at bruge på mobil og tablet, som mange af vores beboere allerede har. Vi fik også set nogle ting vi kan skrive på ønskesedlen, forklarer Merete Kristensen. 

  • Image0
  • Image1
  • Image2
  • Image3
  • Image4
  • Image5
  • Image6
  • Image7

Ikast-Brande Kommune
Rådhusstrædet 6
7430 Ikast 
Tlf: 9960 4000
 
Kontakt og Digital Post
Digital post 
 
 

Administration Vest ||  Nørre Snede administrationsbygning 
 

Chat ikon

Chat med Borgerservice

Du kan bruge chatten til at stille spørgsmål direkte til Borgerservice om f.eks. Pas, Nemid, Folkeregister, Sygesikring, og Ydelser så vil vi prøve at vejlede dig. Vær opmærksom på, at du ikke må oplyse personfølsomme oplysninger. Hvis du har brug for oplysninger om din egen sag/udbetaling, skal du ringe på 9960 4000 inden for åbningstiden, eller sende en besked via din e-boks.