Find en af kommunens andre hjemmesider

Flere af Ikast-Brande Kommunes institutioner og afdelinger har egen hjemmeside. Du kan finde dem her ved først at vælge emne og derefter vælge den hjemmeside, du vil gå til.

Gå ind på den valgte hjemmeside

Pressemeddelelse - Midtjyderne kan fremover få mere hjælp til digital selvbetjening

Fremover kan borgerne i de 19 midtjyske kommuner ringe til Den Digitale Hotline på hverdage, om aftenen og i weekenden, hvis de kører fast i en digital selvbetjeningsløsning på kommunens hjemmeside eller på borger.dk.

Hvis de ringer på tlf. 70 20 00 00, får de en borgerservicemedarbejder i røret, som vejleder om, hvordan man kommer trygt og sikkert gennem den digitale selvbetjeningsløsning.

- Både i Ikast-Brande og på tværs af kommunerne i Region Midtjylland er vi meget optaget af, at borgerne skal opleve det let og effektivt at bruge de digitale selvbetjeningsløsninger. Derfor er vi gået sammen med de andre kommuner i regionen om en fælles hotline, hvor borgerne kan ringe og få vejledning de fleste dage og aftener om ugen, siger leder af Borgerservice i Ikast-Brande Kommune Nels Torup.

Hotlinens åbningstider er udvidet, så borgerne nu kan ringe mandag-torsdag kl. 9-21, fredag kl. 9-17 og søndag kl. 17-21.

- Udvidelsen af åbningstiden skal hjælpe med at nedbryde de barrierer, som kan hindre borgerne i at bruge selvbetjeningsmuligheder. Mange borgere foretrækker at bruge selvbetjening om aftenen eller i weekenden, når de har fri fra arbejde eller uddannelse. Derfor skal vi selvfølgelig også tilbyde hjælp til selvhjælp uden for kommunernes normale åbningstid, siger Nels Torup.

Ud over at hjælpe den enkelte borger skal hotlinen også hjælpe kommunerne med at opfylde det politiske mål om, at 80 procent af al kommunikation mellem borgere og det offentlige foregår digitalt fra 2015.

- Det er ingen hemmelighed, at vi i kommunerne arbejder hårdt på at flytte flere borgere over på de digitale services. Det gør vi, både fordi regeringen og KL forventer det af os, og fordi det er god borgerservice.
En telefonhotline er ikke digital, men den er et vigtigt værktøj til at hjælpe borgerne med at blive mere fortrolige med de digitale løsninger og digital post på længere sigt, vurderer Nels Torup.

Hotlinen er bemandet med medarbejdere fra de 19 kommuner. En borger fra Ringkøbing kan derfor få kontakt med en medarbejder fra Randers. Det vil borgeren dog ikke mærke noget til, da alle medarbejderne i hotlinen er uddannet i at vejlede på tværs af  Kommunernes grænser og selvbetjeningsløsninger.

 

Yderligere information kontakt:
Leder af Borgerservice i Ikast-Brande Kommune
Nels Torup, tlf. 30 76 48 65, e-mail: netor@ikast-brande.dk

Ikast-Brande Kommune
Rådhusstrædet 6
7430 Ikast 
Tlf: 9960 4000
 
Kontakt og Digital Post
Digital post 
 
 

Administration Vest ||  Nørre Snede administrationsbygning 
 

Chat ikon

Chat med Borgerservice

Du kan bruge chatten til at stille spørgsmål direkte til Borgerservice om f.eks. Pas, Nemid, Folkeregister, Sygesikring, og Ydelser så vil vi prøve at vejlede dig. Vær opmærksom på, at du ikke må oplyse personfølsomme oplysninger. Hvis du har brug for oplysninger om din egen sag/udbetaling, skal du ringe på 9960 4000 inden for åbningstiden, eller sende en besked via din e-boks.