Find en af kommunens andre hjemmesider

Flere af Ikast-Brande Kommunes institutioner og afdelinger har egen hjemmeside. Du kan finde dem her ved først at vælge emne og derefter vælge den hjemmeside, du vil gå til.

Gå ind på den valgte hjemmeside

Medarbejder politianmeldt for mistanke om underslæb

PRESSEMEDDELELSE: Ikast-Brande Kommune har onsdag 26. februar 2014 politianmeldt en medarbejder fra et bosted under Psykiatri- og Handicapområdet for mistanke om underslæb mod beboernes kost- og lommepenge.

Ikast-Brande Kommune har onsdag 26. februar 2014 politianmeldt en medarbejder fra et bosted under Psykiatri- og Handicapområdet for mistanke om underslæb mod beboernes kost- og lommepenge. Medarbejderen har haft betroet adgang til at disponere over beboernes penge.

Medarbejderen har på baggrund af sagen valgt at opsige sin stilling og er ikke længere ansat i kommunen.

Kommunen har bedt et eksternt revisionsfirma foretage en uvildig undersøgelse af bostedets kasser til beboernes kost- og lommepenge, bilag og kassebog for årene 2011-2013. Revisionsfirmaets rapport viser, at der er forsvundet 35.000 kr. af beboernes kost- og lommepenge heraf de fleste i 2013, og at der kan være begået underslæb mod flere af beboerne.

På grund af revisionens fund har kommunen besluttet at politianmelde medarbejderen. Politiet varetager herefter den videre efterforskning, og omfanget af et eventuelt underslæb kendes derfor ikke endnu.

Mistanken om underslæb opstod, da medarbejderens kolleger fandt kasserede bilag, som var indsamlet og brugt igen som bilag for fiktive køb. Der er tale om mindre beløb ad gangen, og derfor har det kunnet foregå over længere tid uden at blive opdaget.

Ikast-Brande Kommune beklager dybt, at sagen er opstået. Forvaltningen af beboernes midler beror på gensidig tillid mellem beboere, pårørende og medarbejdere. Derfor har ledelsen øjeblikkeligt indskærpet kontrollen med beboernes midler.

Kommunen vil holde beboerne skadesløse og overvejer at få dækket erstatningen i forbindelse med politisagen.

Yderligere information:

  • Psykiatri og handicapchef Mogens Wehrs, tlf. 99 60 31 71 - mobil: 20 37 73 30 - e-mail: moweh@ikast-brande.dk 
  • Personale og organisationschef Tom Uldahl Christiansen, tlf. 99 60 41 61 - mobil: 30 33 35 80 - e-mail: tuchr@ikast-brande.dk

Ikast-Brande Kommune
Rådhusstrædet 6
7430 Ikast 
Tlf: 9960 4000
 
Kontakt og Digital Post
Digital post 
 
 

Administration Vest ||  Nørre Snede administrationsbygning 
 

Chat ikon

Chat med Borgerservice

Du kan bruge chatten til at stille spørgsmål direkte til Borgerservice om f.eks. Pas, Nemid, Folkeregister, Sygesikring, og Ydelser så vil vi prøve at vejlede dig. Vær opmærksom på, at du ikke må oplyse personfølsomme oplysninger. Hvis du har brug for oplysninger om din egen sag/udbetaling, skal du ringe på 9960 4000 inden for åbningstiden, eller sende en besked via din e-boks.