Find en af kommunens andre hjemmesider

Flere af Ikast-Brande Kommunes institutioner og afdelinger har egen hjemmeside. Du kan finde dem her ved først at vælge emne og derefter vælge den hjemmeside, du vil gå til.

Gå ind på den valgte hjemmeside

Ledige i Ikast-Brande Kommune skal udvikle nye virksomheder

Et nyt initiativ i Ikast-Brande Kommune skal hjælpe ledige med at iværksætte deres egne idéer til rentable virksomheder.

De ledige i Danmark skal selv gøre en indsats for at finde et job - det er i hvert fald den generelle tankegang. Men i Ikast-Brande Kommune skal et nyt samarbejde mellem Arbejdsmarkedsudvalget og Erhvervskontaktudvalget støtte ambitionerne for iværksætteri blandt ledige.

- Målet for projektet er at give ledige de bedst mulige forhold til at blive iværksættere. Det, vi ønsker med projektet, er at udvikle de lediges kompetencer til at kunne starte deres egen virksomhed, og være med til at højne konkurrenceevnen, siger formand for Erhvervskontaktudvalget Preben Christensen.

Projektet bliver tilbudt ledige, der har været tilknyttet Jobcentret i mere end tre måneder. Projektet bygger på, at de ledige frivilligt vælger at deltage ud fra deres egne idéer og lyst til at starte egen virksomhed.

50 uger med Idéfabrikken

Projektet går under navnet Idéfabrikken og vil strække sig over 50 uger, hvor op til 30 ledige får intensiv hjælp til at bringe deres idéer til rentable virksomheder. I løbet af fire moduler vil de ledige blive guidet gennem undervisning i udarbejdelse af forretningsplaner, budgettering, markedsføring, salg, vækst og udvikling. Projektet styres i samarbejde med Henrik G. Qvottrup, der står bag den lokale virksomhed BrandOffice.

- Jeg mener, at der i Danmark skal fokus på at udvikle flere iværksættere og på den måde skaffe flere arbejdspladser, eksempelvis ved at der gives de ledige kompetencer til at realisere idéer til nye virksomheder. Kan det gøres som en del af den lokale forankring, vil det være et gode også for kommunen og dens borgere, fortæller Henrik G. Qvottrup.

De første 14 uger er deltagerne på dagpenge eller kontanthjælp. Herefter vil de i løbet af 36 uger være selvkørende som selvstændige, og når de nye iværksættere har brug for det, vil der være mulighed for at få vejledning.

- Projektet bliver helt i Mental Frikommunes ånd, hvor vi sammen udvikler nye løsninger for kommunens velfærd. Det bliver derfor meget interessant at følge de resultater, der kommer ud af de nye virksomheder, siger formanden for Arbejdsmarkedsudvalget Erik René Pedersen.

Hvis de ledige undervejs finder ud af, at deres idéer ikke kan realiseres, vil de under alle omstændigheder opnå kompetencer, der ruster dem bedre til at finde et arbejde.

Den 3. juni 2013 kl. 09.30 til 11.30 afholdes informationsmøde for ledige i Jobboxen på Ikast Rådhus, hvor interesserede kan høre mere om projektet og dets indhold.

For yderligere information kontakt:

  • Formand for Erhvervskontaktudvalget Preben Christensen, tlf. 4010 4108 -
    e-mail: prech@ikast-brande.dk
  • Formand for Arbejdsmarkedsudvalget Erik René Pedersen, tlf. 2028 8971 -
    e-mail: erped@ikast-brande.dk
  • Projektleder, Henrik Qvottrup, BrandOffice, tlf. 2494 6658 -
    e-mail: hq@brandoffice.dk

Ikast-Brande Kommune
Rådhusstrædet 6
7430 Ikast 
Tlf: 9960 4000
 
Kontakt og Digital Post
Digital post 
 
 

Administration Vest ||  Nørre Snede administrationsbygning 
 

Chat ikon

Chat med Borgerservice

Du kan bruge chatten til at stille spørgsmål direkte til Borgerservice om f.eks. Pas, Nemid, Folkeregister, Sygesikring, og Ydelser så vil vi prøve at vejlede dig. Vær opmærksom på, at du ikke må oplyse personfølsomme oplysninger. Hvis du har brug for oplysninger om din egen sag/udbetaling, skal du ringe på 9960 4000 inden for åbningstiden, eller sende en besked via din e-boks.