Det offentlige bliver mere digitalt
Fra den 1. december 2012 SKAL du betjene dig selv på nettet, når du vil melde flytning, bestille nyt Sundhedskort, søge om børnepasning og skrive barn op til skole eller SFO. Så slipper du også for ventetid hos Borgerservice eller i telefonen.
Meld flytning
Du skal melde flytning til folkeregisteret senest fem dage
efter, at du er flyttet.
Meld flytning
digitalt
Bestil nyt sundhedskort
Det gule sygesikringsbevis har skiftet navn til Sundhedskortet.
Her kan du bestille et nyt.
Bestil nyt
sundhedskort
Digital pladsanvisning
I den digitale pladsanvisning kan du skrive dit barn op til
pasning, melde det ud, søge friplads og se status. Det gælder både
pasning hos dagpleje og daginstitution.
Digital
pladsanvisning
Skoleopskrivning
Når dit barn nærmer sig den skolepligtige alder, skal du skrive
det op til skolestart. Vær opmærksom på, at det kun er muligt at
opskrive til skoleåret 2013 mellem den 19. november 2012 og den 9.
december 2012.
Skoleindskrivning
Hvis du har brug for hjælp
Hvis du ikke har mulighed for at betjene dig selv på nettet, kan du få hjælp hos Borgerservice i Ikast-Brande Kommune. I Ikast kan du også spørge Borgerguiderne om hjælp til selvbetjeningen på nettet. Læs mere om Borgerguiderne her. Du kan også spørge om hjælp på bibliotekerne i kommunen.
Torsdag d. 22/11 holder biblioteket i Brande Åben Netcafé, hvor du også kan få hjælp til selvbetjening på nettet. Desuden giver unge fra Ikast-Brande Ungdomscenter vejledning i brug af computere, smartphones eller iPads. Læs mere om Åben Netcafé her
Find selvbetjening her på siden eller på borger.dk
Du kan
finde et link til selvbetjeningsløsningerne via hjemmesiden
her, eller du kan gå ind på www.borger.dk. På borger.dk kan du også
betjene dig selv og få information, når det passer dig. Du kan også
få råd og vejledning om selvbetjening hos borger.dk på
telefon
1881.
Selvbetjening på nettet kræver et NemID. Hvis du ikke har et, kan du bestille det på www.nemid.nu
Fremtiden er digital
Formålet med mere selvbetjening er at frigøre offentlige ressourcer og samtidig gøre det lettere for dig at betjene dig selv i det offentlige.
Det er Folketinget, der har besluttet, at danskere fra 1.
december 2012 på udvalgte områder i det offentlige skal
betjene sig selv digitalt, hvis man kan.
Du kan læse mere i denne folder fra Borger.dk
Frem til 2015 er det meningen, at Danmark indfører obligatorisk
digital selvbetjening på flere områder. Blandt andet skal alle
borgere i Danmark fra den 1. november 2014 kunne modtage post fra
det offentlige som digital post.
Her kan
du læse mere om digital post - bl.a. hvordan du opretter din egen
digitale postkasse på Borger.dk