Find en af kommunens andre hjemmesider

Flere af Ikast-Brande Kommunes institutioner og afdelinger har egen hjemmeside. Du kan finde dem her ved først at vælge emne og derefter vælge den hjemmeside, du vil gå til.

Gå ind på den valgte hjemmeside

Pressemeddelelse: Gadelys

Hen over efteråret/vinteren har Ikastværkerne for Ikast-Brande Kommune udskiftet knap 1.200 af kommunes gadelamper.

Udskiftning af gadelamper
Udskiftningen er sket for at sikre, at der også efter 2013 fortsat vil være gadelys på de berørte veje. Det forventes, at der skal udskiftes et lignende antal lamper i 2013. Hvem der kommer til at står for denne opgave vides endnu ikke, da arbejdet først sendes i udbud i foråret.

Den store udskiftning af gadelamper er igangsat fordi, en ny lovgivning er trådt i kraft, som betyder der ikke fremover må produceres pærer med kviksølv. Pærer med kviksølv benyttes i rigtig mange af kommunens ældre gadelamper. De fleste af de gadelamper, som bliver skiftet ud har en alder på mellem 30 - 50 år, så det er ikke helt nye lamper der udskiftes.

Fordelen ved de nye LED lamper som bliver opsat er, at de bruger meget mindre strøm end de gamle lamper de erstatter. Årligt giver det en strømbesparelse på ca. 60.000 kWh.

Naboerne til de nye gadelamper vil typisk opleve, at der bliver mere lys på vejen, til gengæld vil en del også opleve, at indkørslerne og forhaverne bliver mørkere, hvilket skyldes de nye lampers udformning som sikrer mere lys på vejen og mindre lys ind til omgivelserne.

Kontaktperson:
Drift- og Anlægschef Allan Lyng Hansen, tlf.: 9960 3240,
email: alhan@ikast-brande.dk

Ikast-Brande Kommune
Rådhusstrædet 6
7430 Ikast 
Tlf: 9960 4000
 
Kontakt og Digital Post
Digital post 
 
 

Administration Vest ||  Nørre Snede administrationsbygning 
 

Chat ikon

Chat med Borgerservice

Du kan bruge chatten til at stille spørgsmål direkte til Borgerservice om f.eks. Pas, Nemid, Folkeregister, Sygesikring, og Ydelser så vil vi prøve at vejlede dig. Vær opmærksom på, at du ikke må oplyse personfølsomme oplysninger. Hvis du har brug for oplysninger om din egen sag/udbetaling, skal du ringe på 9960 4000 inden for åbningstiden, eller sende en besked via din e-boks.