Find en af kommunens andre hjemmesider

Flere af Ikast-Brande Kommunes institutioner og afdelinger har egen hjemmeside. Du kan finde dem her ved først at vælge emne og derefter vælge den hjemmeside, du vil gå til.

Gå ind på den valgte hjemmeside

Om os

Jobcentret er den fælles indgang til beskæftigelsessystemet for alle borgere og virksomheder i Ikast-Brande Kommune.

Byrådets Vision er at styrke den tværgående indsats, for borgere, der er længst fra arbejdsmarkedet. Dette arbejdes ud fra at indgå i sociale partnerskaber med virksomheder og arbejdsmarkeds parter. Derfor arbejder Ikast-Brande Kommune med det setup, at der skal være et arbejdsmarked med plads til alle.
 

Det inkluderende arbejdsmarked er et fælles ansvar.
Der er højt til loftet på mange virksomheder i Ikast-Brande Kommune. Næsten halvdelen af virksomhederne samarbejder med kommunen om virksomhedspraktikker, løntilskud, voksenlærlinge, fleksjob, småjobs, fastholdelse af sygemeldte medarbejdere m.v.

Det er dog kommunens ambition at få udvidet kredsen af samarbejdsvirksomheder og at få endnu mere fokus på det inkluderende arbejdsmarked, hvor alle ledige borgere får mulighed for at bidrage med det de kan ved at indgå i arbejdsstyrken i eksempelvis deltidsstillinger.

Det skal kunne betale sig for virksomhederne
Erfaringer har vist, at virksomhederne ofte kan rekruttere gode og loyale medarbejdere blandt ledige fra kanten af arbejdsmarkedet. I samarbejdet mellem virksomheder og kommunen skabes gode løsninger, så virksomhederne opnår balance på både den sociale og den økonomiske bundlinje.
Begge parter skal være villige til at investere ressourcer i samarbejdet, for at det i den sidste ende skal blive en gevinst for alle. Udgangspunktet for et godt samarbejde må være, at virksomhederne skal betale for den arbejdsværdi de får, mens kommunen kompenserer for resten.

Plads til alle på arbejdsmarkedet
For de fleste borgere er det vigtigt at have et job, tjene egne penge, være en del af og bidrage til et arbejdsfællesskab.
Desværre har rigtig mange borgere længe været uden for arbejdsstyrken, og de har behov for hjælp til igen at få fodfæste på arbejdsmarkedet. Det er på virksomhederne arbejdspladserne er, men det er ofte nødvendigt med virksomhedspraktik, løntilskud eller særligt tilrettelagt indslusningsforløb, før det rigtige match mellem borger og virksomhed er blevet skabt.
For at borgerne skal bevare motivationen undervejs i et optræningsforløb, så er det vigtigt, at de har en sikker tro på, at der et job til dem efterfølgende, såfremt de opnår nødvendige kompetencer.
Det er der gode erfaringer med i forbindelse med ansættelser i småjobs, hvor praktiktimer konverteres til løntimer i takt med, at en borger i et forløb bliver mere effektiv og dermed værdiskabende.


Du kan læse mere om vores strategi her: Et arbejdsmarked med plads til alle.

Kontakt Svend Østergaard for yderligere oplysniger:
Mail: Svost@ikast-brande.dk
Tlf. nr.: 9960 4188

  • Alle kommuner skal hvert år udarbejde en beskæftigelsesplan.
     
  • En beskæftigelsesplan indeholder beskrivelser om, hvordan et jobcenter vil tilrettelægge beskæftigelsesindsatsen i det kommende år.
     
  • Arbejdsmarkedsudvalget i Ikast-Brande Kommune bliver løbende opdateret i forhold til om målene bliver opfyldt.
     
  • Du kan læse Beskæftigelsesplanen for 2019 her. 
      
  • Hvis du ønsker at læse Beskæftigelsesplaner fra foregående år kontakt da Jobcentret. Se kontaktoplysninger her.

  • En resultatrevision er et styringsredskab, der giver et indblik over beskæftigelsesindsatsen i jobcentret.
     
  • Jobcentret skal hvert år udarbejde en resultatvision, og viser blandt andet resultater og effekter for forskellige ydelsesgrupper.
       
  • Hvis du ønsker at læse jobcentrets resultatsrevisioner kontakt da jobcentret. Se kontaktoplysninger her.

 

 

Logo Erhvervsklima 2018

Ikast-Brande Kommune
Rådhusstrædet 6
7430 Ikast 
Tlf: 9960 4000
 
Kontakt og Digital Post
Digital post 
 
 

Administration Vest ||  Nørre Snede administrationsbygning 
 

Chat ikon

Chat med Borgerservice

Du kan bruge chatten til at stille spørgsmål direkte til Borgerservice om f.eks. Pas, Nemid, Folkeregister, Sygesikring, og Ydelser så vil vi prøve at vejlede dig. Vær opmærksom på, at du ikke må oplyse personfølsomme oplysninger. Hvis du har brug for oplysninger om din egen sag/udbetaling, skal du ringe på 9960 4000 inden for åbningstiden, eller sende en besked via din e-boks.