Find en af kommunens andre hjemmesider

Flere af Ikast-Brande Kommunes institutioner og afdelinger har egen hjemmeside. Du kan finde dem her ved først at vælge emne og derefter vælge den hjemmeside, du vil gå til.

Gå ind på den valgte hjemmeside

For 9. gang kåres Ikast-Brande Kommune til at have Danmarks bedste erhvervsklima

Dansk Industri har for 9. gang kåret Ikast-Brande som kommunen med landets bedste erhvervsklima. Kåringen sker på baggrund af en undersøgelse, som Dansk Industri har gennemført for tiende år i træk om det lokale erhvervsklima.

Bedste erhvervsklima 2019 

Dialogen mellem virksomhederne og kommunen er altafgørende

I Ikast-Brande Kommunes Vision 2018-2025 fremgår det, at vi skal være Danmarks Erhvervskommune. Det skal ske ved, at vi understøtte "det, der virker".

I årets erhvervsklimaundersøgelse opnår Ikast-Brande Kommune en førsteplads i kategorierne "Overordnet vurdering af erhvervsvenligheden" og "Information og dialog med kommunen".

- Jeg er utrolig glad for, at vi endnu engang bliver kåret til at have det bedste erhvervsklima. En af de afgørende faktorer er dialogen mellem virksomhederne og kommunen.  Dialogen er med til at skabe en smidigere sagsbehandling, uanset om der er tale om byggeansøgninger, en sygedagpengesag eller noget helt tredje. Dialogen gør, at virksomhederne finder løsninger sammen med os på de udfordringer, som de står overfor, udtaler borgmester Ib Lauritsen.

Arbejdskraftens betydning for vækst

Virksomhederne i Ikast-Brande Kommune vækster i disse år. Det betyder et øget behov for kvalificeret arbejdskraft. I kategorien "Arbejdskraft" har Ikast-Brande en høj og stigende tilfredshed med indsatsen hos virksomhederne, men bliver dog trukket ned i samlet placering på grund af statistiske parametre.

- Jeg er glad for, at vores virksomheder anerkender den indsats, som vi som kommune gør, for at skaffe den kvalificerede arbejdskraft. Vi gør meget for at efteruddanne og omskole vores ledige borgere, så de kan opnå kompetencer, som kan anvendes i vores virksomheder. Mange af vores virksomheder har brug for at rekruttere udenlandsk arbejdskraft. Også her forsøger vi at være en medspiller i forbindelse med rekrutteringen, og har ansat en bosætningsguide som kan hjælpe både danske og internationale potentielle tilflyttere med at finde fodfæste her i kommunen, slutter borgmester Ib Lauritsen.

_____________ 

Faktaboks 1:

DI har for tiende år i træk gennemført undersøgelsen Lokalt Erhvervsklima, der måler erhvervsklimaet i 93 danske kommuner (Læsø, Fanø, Samsø, Langland og Ærø er ikke med). Formålet med undersøgelsen er at skabe et værktøj til dialog mellem DI og kommunerne samt at belyse, hvor udfordringerne ligger lokalt. 7.332 virksomheder fra hele landet har svaret på undersøgelsen. De 74 af virksomhederne kommer fra Ikast-Brande Kommune.

I 2019 er foretaget en række mindre justeringer af de statistiske indikatorer i kategorierne "Arbejdskraft", "Fysiske rammer" og "Sagsbehandling". Derudover erstatter et spørgsmål om tilfredshed med byggesagsbehandling spørgsmålet om tilfredshed med kommunens digitale sagsbehandling.

Faktaboks 2:

Ikast-Brande Kommunes placeringer i undersøgelsens forskellige kategorier ser ud som følger:

 

2019

Samlet placering

1

Kategori 

Placering

Infrastruktur og transport

20

Arbejdskraft

11

Uddannelse

5

Kommunal sagsbehandling

6

Skatter, afgifter og gebyrer

2

Fysiske rammer

9

Brug af private leverandører

2

Kommunens image

6

Information og dialog med kommunen

1

Faktaboks 3:

Undersøgelsen viser, at 86 % af virksomhederne i Ikast-Brande Kommune, der har deltaget i undersøgelsen, sikkert eller helt sikkert vil anbefale kommunen til andre virksomheder. På landsplan er det til sammenligning kun 67 % af virksomhederne, der vil anbefale deres kommune til andre.

Ikast-Brande Kommune
Rådhusstrædet 6
7430 Ikast 
Tlf: 9960 4000
 
Kontakt og Digital Post
Digital post 
 
 

Administration Vest ||  Nørre Snede administrationsbygning 
 

Chat ikon

Chat med Borgerservice

Du kan bruge chatten til at stille spørgsmål direkte til Borgerservice om f.eks. Pas, Nemid, Folkeregister, Sygesikring, og Ydelser så vil vi prøve at vejlede dig. Vær opmærksom på, at du ikke må oplyse personfølsomme oplysninger. Hvis du har brug for oplysninger om din egen sag/udbetaling, skal du ringe på 9960 4000 inden for åbningstiden, eller sende en besked via din e-boks.