Find en af kommunens andre hjemmesider

Flere af Ikast-Brande Kommunes institutioner og afdelinger har egen hjemmeside. Du kan finde dem her ved først at vælge emne og derefter vælge den hjemmeside, du vil gå til.

Gå ind på den valgte hjemmeside

Motion

Regelmæssig fysisk aktivitet kan være med til at holde din krop sund og rask samt forebygge en række sygdomme og lidelser

De fleste danskere ved godt, at det er sundt at bevæge sig. Men det er nok de færreste, som ved, hvor sundhedsfarligt det er at lade være.

Men hvorfor er det så vigtigt at bevæge sig?

Fysisk aktivitet forebygger følgende livsstils- og folkesygdomme:

  • Kredsløbssygdomme (hjertekarsygdomme, forhøjet kolesteroltal, triglycerid og blodtryk, overvægt, svær overvægt, insulinresistens og type II diabetes)
  • Stress
  • Muskel- og skeletlidelser
  • Visse former for kræft (tyktarmskræft og brystkræft)
  • Psykiske lidelser (depression, angst og demens)
  • Osteoporose (knogleskørhed)

Fysisk aktivitet styrker helbredet:

  • Hjælper til at mindske blodtrykket hos personer, der allerede har forhøjet blodtryk
  • Hjælper med at kontrollere vægten
  • Hjælper seniorer med at blive stærkere og bedre i stand til at bevæge sig uden at falde
  • Forbedrer det psykiske og sociale velvære, herunder livsglæde, overskud,
    social trivsel, selvtillid og handlekompetencer
     

Regelmæssig fysisk aktivitet kan forebygge, at de nævnte sygdomme og tilstande opstår.

Hvis du allerede lider af en af ovennævnte sygdomme kan fysisk aktivitet medvirke til at mindske risikoen for, at sygdommen udvikles, eller tilstanden forværres.

Sundhedsstyrelsen anbefaler derfor voksne at:

  • Vær fysisk aktiv mindst 30 minutter om dagen. Aktiviteten skal være med moderat til høj intensitet og ligge ud over almindelige kortvarige dagligdagsaktiviteter.
    Hvis de 30 minutter deles op, skal aktiviteten vare mindst 10 minutter.
  • Mindst 2 gange om ugen skal der indgå fysisk aktivitet med høj intensitet af
    mindst 20 minutters varighed for at vedligeholde eller øge konditionen og muskelstyrken. Der skal indgå aktiviteter, som øger knoglestyrken og bevægeligheden.
  • Er du over 65 år, anbefales det desuden, at du laver udstrækningsøvelser mindst 2 gange om dagen af minimum 10 minutters varighed, for at
    vedligeholde eller øge kroppens bevægelighed. Udfør desuden regelmæssig øvelser for at vedligeholde eller øge balanceevnen.

De 30 minutters fysisk aktivitet kan indgå som en del af tilværelsen og i forbindelse med éns vanlige gøremål. Det kræver således ikke nødvendigvis, at man iklæder sig træningstøj eller tilmelder sig et fitnesscenter. Fysisk aktivitet er også at cykle eller gå til arbejde og supermarked, at tage trappen, at udføre fysisk anstrengende havearbejde, at gøre rent eller at lege aktivt med sine børn mv.
 
Moderat fysisk aktivitet dækker alle former for ustruktureret aktivitet/motion, hvor pulsen skal op, og hvor du kan snakke imens. F.eks. cykle og gang til og fra arbejde, havearbejde, trappegang, en joggetur og motionsidræt.

Fysisk aktivitet af høj intensitet kan være planlagt træning/fysisk aktivitet, to gange om ugen af 20-30 min. varighed for at forbedre og/eller vedligeholde kondition. Høj intensitet betyder, at pulsen stiger, så du føler dig forpustet og har svært ved at føre en samtale. F.eks. svømning, løb, spinning, styrketræning og boldspil m.m.

Målrettet motion eller idræt, hvor de store muskelgrupper aktiveres hyppigt og kraftigt, vil selvfølgelig sikre de bedste sundhedsmæssige resultater. Men mindre gavner også. Det handler især om at få nye vaner i hverdagen: mere cykling/gang og mindre bil/buskørsel samt flere trapper og færre elevatorer.

Se pjecen Brug hovedet - brug kroppen som er udarbejdet af Sundhedsstyrelsen med anbefalinger om 30 min aktivitet hver dag.

 

Ikast-Brande Kommune
Rådhusstrædet 6
7430 Ikast 
Tlf: 9960 4000
 
Kontakt og Digital Post
Digital post 
 
 

Administration Vest ||  Nørre Snede administrationsbygning 
 

Chat ikon

Chat med Borgerservice

Du kan bruge chatten til at stille spørgsmål direkte til Borgerservice om f.eks. Pas, Nemid, Folkeregister, Sygesikring, og Ydelser så vil vi prøve at vejlede dig. Vær opmærksom på, at du ikke må oplyse personfølsomme oplysninger. Hvis du har brug for oplysninger om din egen sag/udbetaling, skal du ringe på 9960 4000 inden for åbningstiden, eller sende en besked via din e-boks.