Find en af kommunens andre hjemmesider

Flere af Ikast-Brande Kommunes institutioner og afdelinger har egen hjemmeside. Du kan finde dem her ved først at vælge emne og derefter vælge den hjemmeside, du vil gå til.

Gå ind på den valgte hjemmeside

Værgemål

Nogle voksne mennesker er på grund af handicap eller psykiske lidelser ikke i stand til at tage vare på deres personlige og økonomiske anliggender. De kan derfor have brug for at få værgemål.

Hvad er værgemål?
Når en person kommer under værgemål, kan en værge beslutte på vegne af denne person. Det er oftest beslutninger om økonomiske spørgsmål, men der kan også laves personlige værgemål.

Hvem kan have behov for værgemål?
Der er en række betingelser, der skal være opfyldt, hvis en person skal have en værge. Hvis den pågældende ikke selv kan give samtykke til at komme under værgemål, må der ikke være nogen tvivl om, at alle betingelserne er opfyldt.

Der skal være tale om sindssygdom (herunder svær demens), hæmmet psykisk udvikling eller anden form for svækket helbred. Personen skal på grund af denne lidelse være ude af stand til at tage vare på sine egne anliggender.

Der skal være behov for en værge. Det er ikke alle, der lider af en af de ovenstående lidelser, der har behov for en værge. Hvis personen selv beder om værgemål, er betingelserne ikke så strenge.

Hvem træffer beslutning om værgemål?
Det er Statsforvaltningen, der træffer beslutningen om værgemål. Statsforvaltningen behandler værgemålsansøgninger bl.a. fra vore sagsbehandlere. Kontakt sagsbehandler, hvis du mener, der er behov for værgemål

Du kan læse mere om værgemål på Statsforvaltningens hjemmeside

 

Værgemål

Ikast-Brande Kommune
Rådhusstrædet 6
7430 Ikast 
Tlf: 9960 4000
 
Kontakt og Digital Post
Digital post 
 
 

Administration Vest ||  Nørre Snede administrationsbygning 
 

Chat ikon

Chat med Borgerservice

Du kan bruge chatten til at stille spørgsmål direkte til Borgerservice om f.eks. Pas, Nemid, Folkeregister, Sygesikring, og Ydelser så vil vi prøve at vejlede dig. Vær opmærksom på, at du ikke må oplyse personfølsomme oplysninger. Hvis du har brug for oplysninger om din egen sag/udbetaling, skal du ringe på 9960 4000 inden for åbningstiden, eller sende en besked via din e-boks.