Find en af kommunens andre hjemmesider

Flere af Ikast-Brande Kommunes institutioner og afdelinger har egen hjemmeside. Du kan finde dem her ved først at vælge emne og derefter vælge den hjemmeside, du vil gå til.

Gå ind på den valgte hjemmeside

Hvordan får jeg en voksenlærling?

 Læs her, hvordan du trin for trin får en voksenlærling

Som virksomhed kan I enten vælge at opkvalificere en nuværende ufaglært medarbejder via voksenlærlingeordningen eller ansætte en ny kandidat som voksenlærling. Jobcenteret kan hjælpe jeres virksomhed med at udsøge ledige hertil, hvis I ønsker det.

Virksomheden og den kommende voksenlærling skal sammen beslutte, hvilken uddannelse vedkommende skal tage. Hvis kandidaten er ledig, er der frit valg på alle hylder. Hvis kandidaten er i job, skal uddannelsen fremgå af listen over fordelsuddannelser.

Der er mulighed for at indgå delaftale med voksenlærlingen. Skal uddannelsesaftalen forlænges husk da at anmode om ny bevilling af tilskud, senest en måned efter forlængelsens start.  

Når det er besluttet, hvilken uddannelse den kommende voksenlærling ønsker at tage, skal virksomheden kontakte en erhvervsskole, der udbyder denne uddannelse, for at blive godkendt som praktiksted. Det skal virksomheden for at påvise, at voksenlærlingen får mulighed for at løse opgaver, som matcher voksenlærlingens uddannelsesforløb.

Inden den kommende voksenlærling starter på sit uddannelsesforløb, skal vedkommende have vurderet sine eksisterende kompetencer og erfaringer. Hvis det vurderes, at voksenlærlingens kompetencer og erfaringer er tilstrækkelige til at erstatte fag el. lignende, så kan det medføre, at studietiden forkortes.

Forud for ansættelsen skal arbejdsgiver og borger underskrive en uddannelsesaftale, der beskriver voksenlærlingeforløbets varighed, løn, arbejdstid, mv. i et juridisk bindende dokument. Erhvervsskolen kan rådgive jer om, hvordan I indgår den aftaletype der passer bedst til jeres virksomhed.

Voksenlærlingen er nu klar til at påbegynde sit voksenlærlingeforløb med skiftevis arbejde og uddannelse. 

Virksomheden skal udfylde et ansøgningsskema for at modtage tilskud til lønudgifter under praktikken. Denne ansøgning skal indsendes til jobcenteret senest 1 måned efter uddannelsen er påbegyndt.
 
Yderligere skal virksomheden udfylde et ansøgningsskema udleveret af Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag (AUB) eller hentet på virk.dk/aub, for at få lønrefusion under skoleperioderne.
 
Hvis voksenlærlingens uddannelse fremgår af fordelslisten publiceret på Børne- og Undervisningsministeriets hjemmeside, er der yderligere mulighed for at få en økonomisk bonus på op til 5.000 kr. pr. praktiksårselev. Denne bonus udbetales automatisk af AUB.

Du kan læse mere om ordningen her eller ved at kontakte Jobcenteret, der står klar med råd og vejledning.

Ikast-Brande Kommune
Rådhusstrædet 6
7430 Ikast 
Tlf: 9960 4000
 
Kontakt og Digital Post
Digital post 
 
 

Administration Vest ||  Nørre Snede administrationsbygning 
 

Chat ikon

Chat med Borgerservice

Du kan bruge chatten til at stille spørgsmål direkte til Borgerservice om f.eks. Pas, Nemid, Folkeregister, Sygesikring, og Ydelser så vil vi prøve at vejlede dig. Vær opmærksom på, at du ikke må oplyse personfølsomme oplysninger. Hvis du har brug for oplysninger om din egen sag/udbetaling, skal du ringe på 9960 4000 inden for åbningstiden, eller sende en besked via din e-boks.