Find en af kommunens andre hjemmesider

Flere af Ikast-Brande Kommunes institutioner og afdelinger har egen hjemmeside. Du kan finde dem her ved først at vælge emne og derefter vælge den hjemmeside, du vil gå til.

Gå ind på den valgte hjemmeside

Ledig og ikke i a-kasse

Hvis du ikke er medlem af en a-kasse, kan du søge hjælp hos kommunen, hvis du ikke kan forsørge dig selv og din familie. Er du under 30 år og ikke har en uddannelse skal du i stedet søge om uddannelseshjælp.

Hvis du er under 30 år med uddannelse, og ikke er medlem af en a-kasse kan du søge om kontanthjælp.

Meld dig ledig:

  • Den første dag, du er ledig, skal du møde op i jobcentret og melde dig ledig.
     
  • Du kan bestille en tid til at melde dig ledig i jobcenteret. Reserver tid her.
     
  • Når du er registreret som ledig vil du blive indkaldt til en visitationssamtale med en beskæftigelsesrådgiver inden for den første uge. Visitationssamtalen kan have en varighed på 1 time.
    Husk at medbringe dit NemID.
     
  • Til visitationssamtalen vurderer jobcentret i en samtale med dig om du er jobparat eller aktivitetsparat.
     
  • Vil du vide mere om kontanthjælp kan du læse mere her.

Hvis du er under 30 år uden uddannelse kan du søge uddannelseshjælp. Hvis du er stoppet efter forlkeskolen eller gymnasie, er du i kategorien uden uddannelse.

Meld dig ledig:

  • Den første dag du er ledig, skal du møde op i jobcentret og melde dig ledig.
     
  • Du kan bestille en tid til at melde dig ledig i jobcenteret. Reserver tid her.  
     
  • Når du er registeret som ledig vil du blive indkaldt til en visitationssamtale med en beskæftigelsesrådgiver inden for den første uge. Visitationssamtalen kan have en varighed på 1 time.
    Husk at medbringe dit NemID. 
     
  • Til visitationssamtalen vurderer jobcentret i en samtale med dig om du er åbenlyst uddannelsesparat, uddannelsesparat eller aktivitetsparat.
     
  • Vil du læse mere om uddannelseshjælp når du er under 30 år og uden uddannelse kan du læse mere her.

Meld dig ledig:

  • Den første dag, du er ledig, skal du møde op i jobcentret og melde dig ledig.
     
  • Du kan bestille en tid til at melde dig ledig i jobcentret. Reserver tid her. 
     
  • Når du er registreret som ledig vil du blive indkaldt til en visitationssamtale med en beskæftigelsesrådgiver inden for den første uge. Visitationssamtalen kan have en varighed på 1-2 timer.
    Husk at medbringe NemID.
     
  • Til visitationssamtalen vurderer jobcentret i en samtale med dig om du er jobparat eller aktivitetsparat. Herefter skal du forvente, at du hurtigst muligt kommer i gang med et forløb og en efterfølgende virksomhedspraktik.
     
  • Jobcentret vil løbende følge op på din jobsøgning, da det er vigtigt, at du søger bredt, intensivt og realistisk.

  • Inden du søger uddannelseshjælp, kan du i linket herunder beregne hvor få timers arbejde du skal have, før du tjener ligeså meget, som hvis du søgte uddannelseshjælp. Du vil se, at det altid kan betale sig at arbejde.
     
  • Beregn din uddannelseshjælp:

Klik Her

Beregneren er udlånt af Vejle Kommune.  

  • Ansøg om uddannelseshjælp på borger.dk, når du er under 30 år og ikke har en uddannelse.

 

  • Inden du søger kontanthjælp, kan du i linket beregne hvor få timers arbejde du skal have, før du tjener ligeså meget, som hvis du søgte kontanthjælp. Du vil se, at det altid kan betale sig at arbejde.
     
  • Beregn din kontanthjælp her:

Klik Her

Beregneren er udlånt af Vejle Kommune.

  • Når du søger om kontanthjælp, uddannelseshjælp eller integrationsydelse, skal du sikre dig, at du har en Nemkonto, et NemID og et skattekort. En Nemkonto får du oprettet ved at henvende dig til din bank. Bestil NemID her. Der kan ikke ske en udbetaling, inden du har det på plads.
     
  • Hvis der sker ændringer i dine forhold, der har betydning for din sag, har du pligt til at oplyse Borgerservice. Det gælder eksempelvis, hvis du får en anden form for indtægt.
     
  • Hvis du flytter til en anden kommune, mens du er på kontanthjælp, uddannelseshjælp eller integrationsydelse, er det vigtigt, at du straks husker at give den nye kommune besked om flytningen. Det er din nye kommune, der skal udbetale ydelsen for hele den måned, hvori flytningen finder sted. 
     
  • Kontanthjælp, uddannelseshjælp og integrationsydelse udbetales bagud den sidste bankdag i hver måned.
     
  • Hvis du undlader at overholde aftaler, du har indgået med jobcentret, eller hvis du undlader at oplyse om ændringer, der har betydning for din ret til forsørgelse, har kommunen mulighed for at sanktionere ved at trække i din ydelse. Sanktioner kan forekomme når du udebliver fra en samtale eller afviser et rimeligt tilbud om uddannelse

Ikast-Brande Kommune
Rådhusstrædet 6
7430 Ikast 
Tlf: 9960 4000
 
Kontakt og Digital Post
Digital post 
 
 

Administration Vest ||  Nørre Snede administrationsbygning 
 

Chat ikon

Chat med Borgerservice

Du kan bruge chatten til at stille spørgsmål direkte til Borgerservice om f.eks. Pas, Nemid, Folkeregister, Sygesikring, og Ydelser så vil vi prøve at vejlede dig. Vær opmærksom på, at du ikke må oplyse personfølsomme oplysninger. Hvis du har brug for oplysninger om din egen sag/udbetaling, skal du ringe på 9960 4000 inden for åbningstiden, eller sende en besked via din e-boks.