Find en af kommunens andre hjemmesider

Flere af Ikast-Brande Kommunes institutioner og afdelinger har egen hjemmeside. Du kan finde dem her ved først at vælge emne og derefter vælge den hjemmeside, du vil gå til.

Gå ind på den valgte hjemmeside

Frivillige tilbyder...

Få gratis hjælp til dagligdagens små gøremål af en frivillig.

Som et menneske med kræft og som pårørende kan det være svært at få hverdagen til at hænge sammen. Tiden udfyldes hurtigt med behandling og samtaler på hospitalet, og det psykiske overskud er ofte heller ikke så stort.

Her kan en frivillig fra Kræftens Bekæmpelse træde til med en hjælpende hånd.

Læs mere om tilbudet fra Kræftens Bekæmpelse i pjecen her.

I Ikast-Brande Kommune er der 6 medlemsstyrede aktivitetscentre.

Centrene danner rammen om et alsidigt udvalg af aktiviteter og arrangementer, som du kan deltage i, hvis du er efterlønsmodtager eller på pension.

Aktiviteterne tilrettelægges og gennemføres af frivillige og medlemmer af centret, under ansvar af det enkelte aktivitetsråd.

Den brede vifte af tilbud i aktivitetscentrene indeholder bl.a.:

  • Hobbyprægede aktiviteter, skak, kort og billard.
  • Samværsgrupper
  • Kulturelle aktiviteter, f.eks. foredrag, musik arrangementer og studiekredse.
  • Oplysende aktiviteter, f.eks. omkring IT, sundhedsfremme og sprog
  • Fysisk aktivitet, f.eks. gymnastik, motion og dans.
  • Udflugter
  • Fester og arrangementer

Hvis du gerne vil vide mere om medlemskab og de forskellige aktiviteter, er du velkommen til at kontakte formanden for aktivitetsrådet i det enkelte center.

Du er også altid velkommen til bare at kigge forbi!

Du kan se adresse og kontaktoplysningerne for hvert af de 6 aktivitetscentre her nedenfor.

 

 

 

 

  • Aktivitetscenter Kærmindeparken, Kærmindevej 13, 7741 Bording
    v. formand Gerda Brøndum tlf. 21748557, mail gevalder@fibermail.dk
    Læs mere om Aktivitetscenter Kærmindeparkens aktiviteter her
    Link til hjemmesiden: www.dck-bording.dk

 

  • Aktivcenter Norgesgade, Norgesgade 17, 7330 Ikast
    v. formand Karen Hansen, tlf. 21420139 mail dcnorgesgade@gmail.com
    Læs mere om Aktivcenter Norgesgades aktiviteter her
    Link til hjemmesiden: www.dcn-ikast.dk

På aktivitetscentrene er der altid plads til dig, der har lyst til at være frivillig.
Frivillige ser på aktiviteterne med nye øjne og er derfor meget velkomne med indput både til indhold i aktiviteterne og til planlægning af den frivillige indsats.
Der er mange muligheder for at hjælpe som frivillig. Man kan f.eks. vejlede på et hold med en bestemt aktivitet eller hjælpe med forskellige praktiske opgaver.
Som ny frivillig kan man vælge at indgå i en af de eksisterende aktiviteter, men man er også meget velkommen til at medvirke til at starte nye aktiviteter op.
Nye idéer er altid velkommen.
Hvis du gerne vil være frivillig - eller ønsker at høre mere om mulighederne for at blive det, er du velkommen til at kontakte formanden for aktivitetsrådet i det enkelte center.

Folkekirken, Røde Kors og Ældresagen tilbyder alle besøgsvenner i Ikast - Brande kommune.

Hvis du eller måske en pårørende har ønske om at få en frivillig besøgsven er du velkommen til kontakte en af kontaktpersonerne for de lokale besøgstjenester.

Kontaktoplysningerne finder du i denne fælles folder her

Onsdags Café i Rolighedsparken i Ikast

-Link her

Søndagscafé på Frisenborg

-Link her

 

Solskinscaféen er et fristed, hvor man kan deltage i uforpligtende samvær og hygge.
Caféen er tænkt som et tilbud til pårørende og hjemmeboende demente.

Du kan læse mere om Solskinscaféen på Engparken i Brande her

Demens Familieven - Et frivilligt aflasningstilbud til den demente og deres netværk.

Vi er en gruppe frivillige, der ønsker at give pårørende mulighed for et frirum.

F.eks. ved at:

  • Gå til en fritidsaktivitet/interesse
  • Tage til tandlæge/læge/frisør.
  • Tage på familie- / vennebesøg. 

Vi kan også aflaste ved at tage hjemmefra sammen med den demente.

Vi er motiverede frivillige, som har lyst til at gøre en forskel for andre. Vi har alle en grundlæggende forståelse for udfordringer i forbindelse med en demenssygdom.

Vi ønsker at give mulighed for, at man som pårørende kan være tryg ved at vide, at der er en sammen med den demente.

Tilbuddets målgruppe er pårørende til demente.

Tilbuddet kan sammenlignes med, hvad en god ven eller nabo ville tilbyde.

Et besøg vil som udgangspunkt vare max. 4 timer. Andet kan dog aftales.

Udgifter ved evt. aktiviteter betales af den pårørende - både for den demente og den frivillige.

Som Demens Familieven har vi tavshedspligt omkring alle personlige oplysninger vi får kendskab til.

Hvis du har spørgsmål eller ønsker at benytte dig af gruppens tilbud, er du velkommen til at ringe til en af gruppens kontaktpersoner:     

Anne Kristensen eller Bente Poulsen

            Tlf. 21 34 42 30

Tirsdag og torsdag ml. kl. 11.00 - 13.00                     

Se også gruppens folder her

Folkekirkens Café & Dagligstue ønsker at være en støtte hjælp til det enkelte menneske, og være med til at give det enkelte menneske livsfylde og lisvmening i livets forskellige forhold.

Folkekirkens Café & Dagligstue

  • er et hyggeligt og rart sted for alle, der ønsker fællesskab og samvær med andre mennesker.
  • er et sted, hvor man må komme som man er - uanset alder.
  • er et sted, hvor der er god mulighed for en snak med både medarbejdere og de andre.
  • er et sted, hvor der er tid til hygge, spil, tv eller bare at slappe af.
  • er et sted, hvor man kan købe en billig kop kaffe eller dagens lækre middag - som vor mor lavede den.
  • er et sted uden alkohol.
  • er et sted, hvor ingen spørger til religiøst tilhørsforhold.
  • har tid til den enkelte og slår dørene op for alle. Vi har brug for hinanden.

Kom derfor og vær en del af det gode fællesskab i Folkekirkens Café & Dagligstue.

Dagligstuens medarbejdere består af tre deltidsansatte og ca. 70 frivillige, som alle er underlagt tavshedspligt.

Cafén er åben hver dag fra kl. 13.00 til kl. 19.00.
Onsdag og søndag er der åbent til kl 22.00.

Du kan læse om Folkekirkens Cafe og Dagligstue, ved at klikke videre her.

Projekt GÅ I GANG er et samarbejde på tværs mellem aftenskoler, frivillige foreninger, organisationer og grupper samt Ikast-Brande Kommune.

GÅ I GANG er et tilbud til voksne borgere, som har ønske om socialt samvær og brug for en håndsrækning til at komme i gang med en aktivitet. Man kan have en kronisk sygdom, eller af helt andre grunde have behov for et hensynstagende tilbud svarende til egne ressourcer. Tilbuddene i hæftet giver netop borgere i en sådan situation mulighed for, på forskellig vis, at blive fysisk aktive og opnå samvær med ligesindede.

Gå i gang folder

Hæftet præsenterer en lang række forskellige aktiviteter fra mange forskellige foreninger og organisationer. Alle aktiviteter har dog det til fælles, at de kan tilpasses den enkelte deltagers ressourcer. Desuden har samtlige aktiviteter i GÅ I GANG fokus på, at man som deltagere tager hånd om hinanden og får mulighed for at danne sociale netværk. Det fremgår af kataloget, hvorvidt den enkelt aktivitet strækker sig over en hel sæson, eller er et enkeltstående arrangement. Der er desuden oplyst en kontaktperson til hver aktivitet, som man er meget velkommen til at kontakte. Der kan f. eks være behov for yderligere oplysninger eller ønske om at lave konkrete aftaler omkring det praktiske i forbindelse med opstart på en ny aktivitet. Kataloget vil ikke blive husstandsomdelt, men såfremt man er interesseret i et eksemplar kan det bl.a. afhentes på apoteker, biblioteker, i svømmecentre, i genbrugsbutikker, på Rådhuse, hos læger, tandlæger, fysioterapeuter og psykologer.

Der udkommer et nyt GÅ I GANG hæfte hvert år i starten af august.

Se det nyeste GÅ I GANG hæfte her  

Yderligere oplysninger omkring Gå i Gang projektet kan fås ved henvendelse til:

Formand for styregruppen:       

Tove Pedersen

 
 

Tlf. 4035 7139

Mail: tove.pedersen@fiberpost.dk

 

Til hyggemiddagen kan i nyde en dejlig middag i hyggeligt selskab med andre, som er i samme situation som jer.

Du kan læse mere om tilbuddet i pjecen her.

Har du lyst til at lære mere om IT? Eller vil du hjælpe din nabo, dine forældre eller andre i din omgangskreds med at få øje på de muligheder, der gemmer sig på nettet.

I Ikast-Brande Kommune er der et væld af muligheder for ældre, der har lyst til at vide mere om IT. Nogle af kurserne er for nybegyndere, andre for mere øvede.

Alle kurser foregår i et stille og roligt tempo med tålmodige undervisere. Og der er tid til kaffe og hygge.

Du kan se mere om de forskellige IT-caféer og kurser i hæftet her.

Postkort

Her kan du se et par af kampagnens postkort. "Gør som Grethe Brugs"

Portkort - Grethe Brugs

Portkort - Grethe Brugs - bagside

   "Gør som Svend Aage"

Postkort - Svend Aage

Postkort - Svend Aage - bagside

Julen er en fantastisk og dejlig tid - hjerternes fest.
Desværre er julen for mange også en økonomisk byrde.

Det er derfor dejligt at det er muligt for de mest trængende at søge julehjælp, så de bliver i stand til at holde jul - ikke mindst for børnenes skyld.

Du kan læse mere i folderen "Julehjælp"

Dansk Folkehjælp tilbyder Seniornet i både Brande og Ikast, i samarbejde med Ikast-Brande Kommune .

Seniornet er for plus 65 årige, som bor i eget hjem.

Målet er at mødes nogle søndag eftermiddage under hyggelige former og skabe netværk.

I Brande afholdes arrangementerne på Brande Bibliotek, i det store kælderlokale.

Se programmet for 2018 her

I Ikast afholdes arrangementerne på Kongefløjen, Kongevejen 62, 7430 Ikast (Tidligere Vestre Skole).

Se programmet for 2018 her

 

Kontaktperson:

Bodil Markmøller

Gl Skolevej 58

7400 Herning

Tlf 97 120121 eller mobil 2331 1221

Mail: markmoller@mail.dk

Formand Dansk Folkehjælp, Herning afdeling

 

Maden smager ofte bedre - og af mere - når vi nyder den i godt selskab. Derfor tilbyder Ældresagen og Røde Kors frivillige SpiseVenner - i samarbejde med Ikast-Brande Kommune.

SpiseVennen er en frivillige person, som holder dig ved selskab, mens I spiser sammen en gang om ugen. Det sociale samvær, sammen med god mad, giver energi og overskud til hverdagen.

Du kan læse mere om tilbudet her.

Folkekirken tilbyder en telefonkæde og Ældresagen en telefonstjerne i ikast-Brande Kommune.

Hvis du har ønske om at komme med i en telefonkæde eller stjerne er du velkommen til at kontakte en af kontaktpersonerne for disse tilbud.

Kontaktoplysningerne finder du i folderne og links herunder:

Folkekirkens telefonkæde folder.

Ældresagens telefonstjerne folder.

Folkekirken og Røde Kors har begge tilbud om en Vågetjenste i Ikast-Brande Kommune.

Det er muligt at komme i kontakt med vågetjensten ved at rette henvendelse til kontaktpersonen for de lokale vågetjenster.

Kontaktoplysningerne finder du i denne fælles folder:

Vågetjenster

Vågepjece

 

Ikast-Brande Kommune
Rådhusstrædet 6
7430 Ikast 
Tlf: 9960 4000
 
Kontakt og Digital Post
Digital post 
 
 

Brande administrationsbygning ||  Nørre Snede administrationsbygning 
 

Chat ikon

Chat med Borgerservice

Du kan bruge chatten til at stille spørgsmål direkte til Borgerservice om f.eks. Pas, Nemid, Folkeregister, Sygesikring, og Ydelser så vil vi prøve at vejlede dig. Vær opmærksom på, at du ikke må oplyse personfølsomme oplysninger. Hvis du har brug for oplysninger om din egen sag/udbetaling, skal du ringe på 9960 4000 inden for åbningstiden, eller sende en besked via din e-boks.