Find en af kommunens andre hjemmesider

Flere af Ikast-Brande Kommunes institutioner og afdelinger har egen hjemmeside. Du kan finde dem her ved først at vælge emne og derefter vælge den hjemmeside, du vil gå til.

Gå ind på den valgte hjemmeside

Personen kommer i første række

I tilbuddene til borgere med demens har Ikast-Brande kommune fokus på at se mennesket før sygdommen. Ikke to borgerforløb er ens. Det betyder, at vi tager udgangspunkt i den enkeltes borgers levede liv. Vi arbejder bl.a. ud fra citatet: "Jeg er Jens med demens, men jeg er også Jens imens".

I vores omsorg til borgeren med demens arbejder vi på, at borgeren får opfyldt sine grundlæggende psykologiske behov for:

Meningsfuld beskæftigelse: At aktiviteterne giver mening for den enkelte

Trøst: Både at blive lyttet til og inddrage fysisk berøring

Tilknytning: At blive tilknyttet social samvær, steder eller aktiviteter og opleve tillid til det

Identitet: At understøtte den enkeltes livshistorie

Inklusion: At være deltagende og accepteret i et socialt fælleskab

Kærlighed: Anerkendelse og empati

 

Demensblomst

Ved at borgeren får opfyldt sine grundlæggende psykologiske behov, er Ikast-Brande kommune med til at øge trivslen hos borgeren med demens og pårørende. Ikast-Brande kommune sætter fokus på, at alle, der er omkring borgeren med demens, fylder i borgerens trivselskar. Jo mere der er i trivselskarret, jo bedre trives borgeren - dette kan f.eks. være musik, skovture, social samvær, anerkendelse og livshistorier. Samtidig gælder det om at mindske de udfordringer, der kan gøre hullet i bunden af karret større. Ved at arbejde med trivselskarret kan borger og pårørende opleve bedre livskvalitet med deres liv med demens.

 

Personen i første række

Ikast-Brande Kommune
Rådhusstrædet 6
7430 Ikast 
Tlf: 9960 4000
 
Kontakt og Digital Post
Digital post 
 
 

Administration Vest ||  Nørre Snede administrationsbygning 
 

Chat ikon

Chat med Borgerservice

Du kan bruge chatten til at stille spørgsmål direkte til Borgerservice om f.eks. Pas, Nemid, Folkeregister, Sygesikring, og Ydelser så vil vi prøve at vejlede dig. Vær opmærksom på, at du ikke må oplyse personfølsomme oplysninger. Hvis du har brug for oplysninger om din egen sag/udbetaling, skal du ringe på 9960 4000 inden for åbningstiden, eller sende en besked via din e-boks.